Laguna 3 med surrande ljud ifrån kopplingspedalen samt oljud

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
akalenn
Posts: 9
Joined: 19 Oct 2013, 10:40
Location: Åby

Laguna 3 med surrande ljud ifrån kopplingspedalen samt oljud

Post by akalenn »

Hej,

Yes, har en Laguna 3 (2,0 DCI) med två problem. Det första är ett surrande ljud ifrån kopplingspedalen. Ljudet kommer oftast på 5é och 6é växel i farter över 70 km/h. Det låter ung. som en liten fläkt som surrar och trodde därför först att det var en ventilationsfläkt som lät. Dock försvinner ljudet om jag bara lätt nuddar kopplingspedalen, dvs. trycker ner den uppskattningsvis 5-7 mm.
Detta ljud uppstod straxt efter att bilen varit inne på byte av bussningarna till krängningshämmaren, då man demonterat nästan hela framvagnen för att komma åt dom... Bilen servades också i samma veva där man bl.a. bytte ut bromsvätskan (tror samma vätska används till kopplingscylindern vid pedalen). Märkesverkstaden har haft bilen inne men dom hör inte ljudet?! Kan det ha kommit in luft i systemet i samband med att man bytte bromsvätskan eller kan det vara något fel på växellåda/koppling?

Sedan har jag ett smällande oljud ifrån ena bussningen som byttes. På krängninshämmaren sitter det två ringar, en på vardera sida om bussningen. När jag svänger slår ena ringen i bussningen med en sådan kraft att det smäller till i hela bilen. Kan inte tänka mig att det ska vara så...? Även i detta fall har märkesverkstaden inte hittat just detta fel utan ansåg att ett av krängningshämmarstagen var glapp. Båda stagen är bytta men det smällande oljudet är kvar. Ska krängningshämmaren glida lätt i sidled i nämnd bussning?

Mvh Fredrik
Fredrik Lenngren
Åby

Renault Laguna II 2,0T och Laguna III 2,0 DCI
Post Reply