Kammar/grenrör till RenaultCup Clio V6?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pär Hansson
Posts: 27
Joined: 08 Jul 2003, 13:39
Location: Sweden
Contact:

Kammar/grenrör till RenaultCup Clio V6?

Post by Pär Hansson »

....eller vad de heter. Har kollat med min lokale Volvo/renault-handlare, men dennes representat var inte särskilt intresserad.

Hursomhelst, jag kör en Peugeot 406 V6 -00 och undersöker möjligheterna att trimma denna. Vad jag vet är att Clio Cup V6-motorerna (eller vad de heter, igen), det är tävlingsvarianten iaf av mittmotor-cliona, monteras ihop seriemässigt med bättre insug och avgas samt vassare kammar och givetvis annan mappning för att ge ur sig 280+ hästar. Ur samma grundmotor jag har, satt även i tex Laguna ett tag.

Nu är detta en tidigare generation av min motor utan ställbara insugskammar (XFZ blev XFX på Peugeotspråk). Men vet ngn hur man kan bära sig åt för att få fatt i dessa kamaxlar och kanske ännu hellre grenrör. Är inte säker på att kamaxlarna går att använda, inte att grenrören går att klämma in heller, men de passar iaf på toppen.

Skulle vara mkt tacksam för svar och som eventuell bonus till andra frankofiler som funderar på att vässa PSA/Renault- V6:orna kommer denna länk: www.sodemo.com
Lars
Posts: 61
Joined: 28 Jan 2003, 19:50

Post by Lars »

Tror inte att volvo/Renault handlarna är till stor hjälp. De har inte tillgång till RenaultSport prylar vilket jag antar att dessa grejer är. Försök få fram artikelnummer på prylarna och ring Autofrance.
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Jonas Kruse kan ha mer koll vart du ska vända dig, alternativt teamen som kör Formel Renault V6? (vet tyvärr inte vilka det är, men de borde ju ha koll på V6:orna!)

Sök på Kruse här på forumet så hittar du nummer till honom.
/j
Pär Hansson
Posts: 27
Joined: 08 Jul 2003, 13:39
Location: Sweden
Contact:

Post by Pär Hansson »

Kruse-spåret ska kollas, men FR V6 kör väl med 3.5 l-motorer som har ursprung i Japan, var det Nissan (vilket ju vore mest logiskt)?

Förresten postade jag kanske i fel forum, flytta gärna.
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

första året de körde FR V6 va de samma motorer som Clio V6.
The 3.5-litre V6 has already been seen in production cars such as the Vel Satis and Espace IV. It develops 370 bhp and is tuned for reliability
kolla lite på renault sports hemsida
http://www.renault-sport.com/
Post Reply