Laguna-taskig gång

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Tobbe
Posts: 48
Joined: 07 Dec 2002, 17:11
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe »

Står det inte beskrivet i Haynes hur man felsöker tändspolarna? Hade samma lösning på min Scenic (K7M-motorn) med två tändspolar ovanpå ventilkåpan och dessa gick att mäta med en ohm-mätare för att kontrollera.
Kan det vara samma spolar så kan jag ta reda på vilka värden det skall vara.
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Tändspolarna är enkla att felsöka.... Gjordes t.ex. i gårdagens Bosse Bildoktorn.
Hur som helst så var det tändspolen som var trasig på min bil...
Enklast att felsöka om man inte har instrument är helt enkelt att man upprepade (så det inte är en tillfällighet att just den cylindern gick dåligt precis då) gånger tar reda på vilken eller vilka cylindrar som inte går.
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Däremot den här diskussionen med motorbeteckningar blir jag inte klok på.....
När jag var inne på Bilia så sa dom bara "skulle inte tro det" när jag frågade om det kunde vara N7Q-motor.
Det finns tydligen 3 (eller om det var 4) olika varianter på F3R, kan det vara någon skum sådan???
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Kolla i framkant på motorn, ganska långt ner nära lådan. Ska finnas en liten plåtskylt där motorbeteckningen står(F3R). Kommer inte ihåg vart märkningen sitter på N7Q, kanske på kamremskåpan? Har du en stor plastkåpa över motorn?
Tobbe
Posts: 48
Joined: 07 Dec 2002, 17:11
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe »

Enligt mekonomens hemsida finns det tre olika F3R. En med 79kW, en med 83kW och en med 84kW...
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Tänkte bara lägga till att svärmors Mégane coupé plötsligt började tjura ordenligt. Vägrade gå och efter byte av tändstift & bränslefilter startade den, men gick fortf dåligt. Felet var tändmodulen. Skall efter vad jag hört inte vara något vanligt fel på F7R (2.0 16V) men den fick det iaf.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Även min har helt plötsligt börjat "tappa kraft" när man gasar.. å missade Bosse bildoktorn gjorde man oxå.. aja, finns ju haynes!

Vad gick den här "styrmodulen" på?
nimdraal
Posts: 15
Joined: 29 Mar 2004, 11:35

Post by nimdraal »

1000 pix rätt exakt hos Bilia.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Tändspolar vet jag inte. Tändmodulen (större pryl) har jag för mig skulle kosta runt 3000 hos aukt. ÅF. Betydligt billigare hos Benny (Autofrance). [^][:)]
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Tändspolen kostade 1180 spänn hos bilia om jag inte missminner mig...
Var väldigt observant bara så ni får rätt. På någon av F3R-motorerna så är höger och vänster spole olika. Bilia hade dåliga möjligheter att kolla det så det bästa sättet är att kolla artikelnumret på spolen, som f.ö. är löjligt lätt att få loss...
Post Reply