Laguna-taskig gång

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Laguna-taskig gång

Post by DH-Laguna »

Hej
Tänkte bara vädra en fråga snabbt innan jag börjar rota för mycket.
Min Laguna 2.0RT-96 går imellanåt väldigt illa, bara på 3 cylindrar (känns det som i alla fall). Detta sker vid gaspådrag och man måste släppa gasen och vara väldigt försiktig med den för att den ska gå "rent" igen.
Kan det vara tändkablar, bränslefilter eller nåt annat (tändningen, inprutningen)? Tändstiften är bytta för ett par hundra mil sedan.
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Kolla lock och rotor. Mycket vanligt på dessa motorer!
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Jovisst, men den ser inte ut som en "vanlig" bil. Finns inget lock eller rotor (på det vanliga stället).
Tändkablarna bytta men problemet kvarstår....
HILFE!
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Det finns inte mycket att "skruva på en sådan bil. Men det låter som problem med tändningen. Jämför med Twingo -97 här på Forumet med samma symptom!
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Vi har liknande fel på en Clio 1.4 (75 hk) i familjen. Ibland är den svårstartad, går illa på 3 cylindrar, och orkeslös. Dennis säger att det är knas med en givare på den som han ska byta.
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Det är ju vad jag misstänkt också.
Vad var det för givare, vad heter den och var sitter den????
Hur ofta bör man byta tänddelarna (lock etc, eller vad den här snurriga lösningen utan konventionellt "lock" nu kallas...)
Kan det vara Bränslefiltret??
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Vad har du för motor då? Är det F3R eller N7Q?
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Jag har F3R.....
Jag känner mig helt blåst. Har skruvat en hel del med bilar men detta är nytt för mig.
nimdraal
Posts: 15
Joined: 29 Mar 2004, 11:35

Post by nimdraal »

Med min Twingo som har samma symptom så hackar den även interminttent på låga varvtal, är det samma för dig?
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Japp, den hackar vid för hårt gaspådrag vid låga växlar och låga varvtal. Släpper jag gasen så blir det sprutt på den.
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Men... Om du har F3R så har du ju en alldeles VANLIG fördelare.
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

???
Jag får nog göra en djupdykning under huven i helgen...
Jag har sett på mekonomen att de har fördelare till min bil så det man kan göra är att köpa en och byta ut den detalj som ser likadan ut.... :)
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Där alla tändkablar sitter, 5 stycken med den från spolen. Köp original lock och rotor till volvo 440, samma prylar men mycket billigare.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by cotech</i>
<br />Där alla tändkablar sitter, 5 stycken med den från spolen. Köp original lock och rotor till volvo 440, samma prylar men mycket billigare.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">beror ju på var man köper,klart att volvo är billigare med volvo prylar,en renault kan ju inte vara billigare..
nimdraal
Posts: 15
Joined: 29 Mar 2004, 11:35

Post by nimdraal »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by DH-Laguna</i>
<br />Japp, den hackar vid för hårt gaspådrag vid låga växlar och låga varvtal. Släpper jag gasen så blir det sprutt på den.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är exakt på pricken vad min bil gör också.
Ska posta här vad jag kommer fram till i felsökningsväg...
Har somsagt nyfixad topp och packningar, ny kamrem, nya tändstift.
Nästa steg får väl bli rotor, tändkablar, fördelardosa.. Sen soppafilter... Sen vacuumslangar och dylikt.. Sen vet jag inte riktigt om inte det hjälper ;)
Post Reply