Laguna-taskig gång

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Det låter bra.
Jag ska greja lite i helgen så får vi se. Men är det samma prylar som till Volvo 440???
Det är FÖRB*¤#%t drygt bara. Många svordomar blir det på vägen till och från jobbet....
nimdraal
Posts: 15
Joined: 29 Mar 2004, 11:35

Post by nimdraal »

Min bil fick för sig att lägga ner verksamheten helt idag, rullade ut från garaget och skulle låsa så tjuvstannade den, och sen startade den inte alls efter det, startmotorn gick runt men den tände inte alls.. luktade inte soppa alls heller trots att jag efter ett tag försökte pumpa fram soppa.
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Det låter surt...
Jag svängde förbi bilia idag och lyckades för en gångs skull få prata med någon som både var kompetent och trevlig (!?).
Han gav mig lite tips. Katalysatorn kan vara kass (kollas enklast genom att banka på den när den är kall och se om den skramlar=kass). Det finns en givare vid svänghjulet som kan bli smutsig.... Och till sist så kan man kolla ifall någon av tändspolarna kan vara slut.
Så det blir till att felsöka i helgen.... (blä)
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

har du kollat fördelar locket då? det är ju super smidigt på dom där, 3 skruvar, kolla efter sprickor. kan även hända att packboxen läcker så det kommer in olja i locket. finns bara en tändspole
nimdraal
Posts: 15
Joined: 29 Mar 2004, 11:35

Post by nimdraal »

Jag börjar nästan fundera på om det inte är bränsle relaterat. Var och tittade lite på den idag.. Bränslepumpen går igång när jag lägger i tändningen. Det är bara det att den låter hela tiden, jag har för mig att den lät ett tag och tystnade sen. För övrigt så luktar det inte en gnutta soppa som sagt. Har självklart kollat att det finns bensin. Det kommer även någon form av pysande ljud från motorn när tändningen är på. Ska felsöka hela bränslesystemet på Lördag.. får se då. Vad tror ni andra? Är det bara jag som minns fel om hur soppapumpen går igång?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

har du tagit bort soppaslangen vid motorn och kollat att det kommer soppa ? har du bytt bränslefilter? min pump går lite i början när man sätter på tändningen inte hela tiden,
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Jo, en liten fundering har man allt kring bränslet. Syndromet borde nästan tyda på att den får för mycket soppa... (?)
Sen borde ju det uppträda även vid gaspådrag vid högre varvtal... Jaja, helgen är räddad i alla fall.
nimdraal
Posts: 15
Joined: 29 Mar 2004, 11:35

Post by nimdraal »

Ska kolla allt sådant imorgon tänkte jag.

Att den säckar när man ger gaspådrag kan väl bero på antingen för mycket soppa, eller för mycket luft, eller för lite soppa eller luft.. kan också vara för lite strömstyrka när den tänder då strömstyrkan måste öka när det är mer som ska tända... Om jag har förstått det rätt.

Det låter lovande för mig att din soppapump stannar efter ett tag, ger mig hopp om att få bukt med bilen nu i helgen [:)]

Återkommer med rapport
nimdraal
Posts: 15
Joined: 29 Mar 2004, 11:35

Post by nimdraal »

Bilen startade när jag rullade igång den idag. Bekräftade min teori om soppapumpen, den stanner efter ett tag. Bytte soppafilter (najs anordning med clips och 1 skruv). Blåste sen rent luftfiltret och sen så gick den bättre, hackar fortfarande en aning, fast en klar förbättring... Någon som har något förslag på vad mer jag kan göra med soppa systemet?
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Nu har jag felsökt lite (med betoning på lite) och upptäckt att när min bil står och hostar så går den bara på 2 cylindrar. Det är dessutom alltid samma cylindrar som inte går.
Har dessutom spanat in tändsystemet och det finns verkligen INGET fördelarlock. Tändkablarna går direkt från 2 olika spolar direkt till stiften. Detta bekräftar dessutom teorin att ena spolen kunde vara kass eftersom de cylindrarna som inte går får stöm från samma spole...
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Då har du en N7Q-motor i din bil, samma som sitter i Volvo S40.
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Nu är jag förvirrad (milt uttryckt)
Cotech: Är du helt säker på det???? Du har inte föväxlat dem?
På de servicekvittona jag har från bilia (samt det gamla köpeavtalet från förra ägaren) så står det F3R... (någon kanske har bytt motor i min bil :) )
Å andra sidan så kan jag enligt mekonomens hemsida köpa fördelarlock och rotor till min bil. Jag fattar ingenting för det finns verkligen inget fördelarlock... (om det inte är väldigt gömt och väldigt maskerat).
sk*t samma, låter min slutsats vettig? Kan det vara ena spolen?
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Om du har 2 spolar ovanpå "ventilkåpan" så är det en N7Q motor.
F3R har fördelare som drivs av kamaxeln.
Att det står F3R på service kvittona är inte omöjligt, allt handlar om hur bilen är "inlagd" i datan från början.
Att det är ena spolen som knasar låter ju möjligt eftersom du säger att den tappar just på ett av paren.
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

Hur har det gått?
nimdraal
Posts: 15
Joined: 29 Mar 2004, 11:35

Post by nimdraal »

Kan med glädje meddela att jag har funnit och åtgärdat felet på min Twingo. Det var styrmodulen (den som är tändspole, fördelarlock allt i ett). Antagligen så var det taskig gnista på en av kablarna, när den fick för stor blandning så orkade den inte tända allting.. Efter ett tag så slutade den ge gnista helt och hållet..

Hoppas att det kan hjälpa andra :)
Post Reply