Tips på verktyg för att pressa ur en spindelled ur länkarmen

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Breding
Posts: 24
Joined: 10 Oct 2015, 16:17
Firstname: Mikael
Surname: Breding
Location: Jönköping

Tips på verktyg för att pressa ur en spindelled ur länkarmen

Post by Breding »

Tips på verktyg för att pressa ur en spindelled ur länkarmen på en Megane 04
Mikael Breding
Meaganeowner
Posts: 134
Joined: 30 Dec 2018, 06:33
Firstname: Toni
Surname: Henriksson
Location: Oftast Torsby

Re: Tips på verktyg för att pressa ur en spindelled ur länkarmen

Post by Meaganeowner »

.

Gammal tråd men får för mig att skriva ändå. Typ bidra lite, med egna erfarenheter.


- Lossade rester av den låsring som normalt finns på ovansidan länkarmen och ligger runt kulbulten.

Kapade med vinkelslip loss bulan av plåt på undersidan av kulbulten. Själva kupolen.

Knackade ned tenen med själva kulan rakt igenom. Fixade ett stöd med passande rör enligt nedan. Pallade mot golvet.

Nu blev det ett hål att trä en fingängad skruv rakt igenom.

Ordnade med ett grövre rörstump, ca 50 mm långt, som platsade på själva länkarmens utsida utanför de ipressade delarna av kulbulten.

Några brickor under skruvskallen, som träds upp genom rör och rester av kulbult.

Bara att skruva ut.

Går inte att lägga in stora bildfiler i forumet. Och jag är den late typen. Ids inte konvertera. Har också skrivit allt tidigare. Så därför länkar jag till min eget tråd på maskinisten:

https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 4#p4109674

Där finns förutom annat smått o gott, även hur jag gjorde
för att få i ny kulbult. Allt givetvis till ringa kostnad och minsta möjliga arbete.

Normalt ska man ju endera kapa långa stora skruven i länkarmen, eller skruva ned halva framänden, för att få ur den. Sen i med en ny skruv, bakifrån när allt är klart.
Sånt är jag för gammal för.


/ Toni Henriksson, Fensbol
/ Toni Henriksson, Torsby
Post Reply