Växellådsproblem (automat) på Laguna 2.0 -96

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lillis
Posts: 1
Joined: 27 Mar 2004, 08:16
Contact:

Växellådsproblem (automat) på Laguna 2.0 -96

Post by Lillis »

Har precis köpt en Renault Laguna 2.0 RXE -96 som verkade perfekt när jag köpte den men nu visar det sig att det är nått fel på växellådan.
När man gör kickdown så att motorn växlar ner så är den för seg, ligger i friläge för länge, så motorn hinner varva rejält.
Har hört med en annan som hade liknande problem på en bil, dock av annat märke, och han bytte till tjockare olja vilket gjorde det bättre.
Tänkte kolla oljenivån och sen göra det eller om ni har några bättre förslag förutom att lämna in den.
Problemet är bara det att det inte står i instruktionsboken hur man kollar oljan. En annan bil jag hade skulle man lägga den i alla växlarna och sedan neutral, är det samma här?
Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta problemet då bilen är perfekt i övrigt.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Dennis (en av modellspecialisterna i klubben) har en hel del erfarenhet av både aut-lådor och Laguna. Vill du kan du kontakta honom på 0499-24242 (vardagar).
Hoppas det fixar sig!!!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

enligt modell specialisten är det renovering som gäller..pratade med honom idag.när jag bytte koppling på min r25 baccara..
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Byt till ny frisk ATF-olja och kolla om det inte hjälper, det låter som typiskt låg oljenivå!
Bilen skall vid koll av nivån vara varmkörd och stå plant, gå på tomgång på N efter den manöver med spaken du beskriver.
Renault använder rejäla tyska automatlådor och de brukar hålla om man servar dem ordentligt.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

tyvärr så händer det allt för ofta att dom rejäla tyska lådorna rasar,och oftast pga en tätningsyta som är för grov och sliter upp en kolvtätning med internt oljeläckage som följd...
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Jo visst, men man behöver ju inte omedelbart "hoppas på det värsta"!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

nej men gör man det kan man bli positivt överaskad,det kan ju inte vara värre ...
reuten
Posts: 16
Joined: 19 Jan 2003, 20:10
Location: Sweden
Contact:

Post by reuten »

Som sagt, det låter som låg oljenivå. Men jag kan ju säga det att det där tyska lådorna gör inte saken bättre. Det hade säkert blivit bättre om fransmännen fixat en låda själva. Jag har själv renoverat min AD4 vid 13400 mil! Tipset är att inte köra allt för mycket innan du kollat upp problemet, det kan bli dyrt, tro mig.
Post Reply