Dragkrok till Kadjar

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Dragkrok till Kadjar

Post by flygrc »

I en manual jag fann på nätet skulle man behöva programmera !?

Är det inte bara att plugga i kontakterna som vanligt?

Förvisso med backsensor..
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
korianderlime
Posts: 31
Joined: 12 Oct 2011, 21:38
Location: Helsingborg

Re: Dragkrok till Kadjar

Post by korianderlime »

Måste programmeras med CLIP.
Clio II PHII sportline

Tobias Karlsson
Helsingborg
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Dragkrok till Kadjar

Post by Robin »

Kadjars dragkrokspriser var helt overkliga..

12k för fast och 18k för infällbar ??!
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Re: Dragkrok till Kadjar

Post by flygrc »

Robin wrote:Kadjars dragkrokspriser var helt overkliga..

12k för fast och 18k för infällbar ??!
Ja så är det, jag har fått offert på fast drag för ca 5000 med två års garanti från annan firma.
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Dragkrok till Kadjar

Post by Robin »

Kan dom montera löstagbart också ?

Känns som en smartare lösning än att välja renault infällbara. Vill liksom inte ha den synlig :/
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Re: Dragkrok till Kadjar

Post by flygrc »

Robin wrote:Kan dom montera löstagbart också ?

Känns som en smartare lösning än att välja renault infällbara. Vill liksom inte ha den synlig :/
Det vet jag inte. men det finns två sorters avtagbart så varför inte. exempel
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... r&_sacat=0

Dessa fick jag offert från och de har fått bra betyg på nätet.
http://malmobilproffs.se/
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Re: Dragkrok till Kadjar

Post by flygrc »

Nu närmar det sig, jag har fått bilen så nu ska jag se vilken variant det blir för draget, jag har priser på 7000 med strömmatning för husvagn. Ska bara få koll på om vi sliper stänga av backsensorn manuellt.

Lite olika bud om att behöva programmera om, en leverantör säger att Westfailia påstår att det inte behövs, jag är inte så säker...
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Dragkrok till Kadjar

Post by 1898 »

Jag bestämde mig för att låta montera ett drag från Brink med kabelsats för 7-polig kontakt, eftersom original var så kostsamt.
Kroken från Brink som kom passade inte, och generalagenten hade ingen gissning när det skulle komma en som passar. I alla fall monterades kabelsatsen från Brink och en originalkrok från Renault med tillägg för mellanskillnaden i pris.
Enligt manualen till kabelsatsen skulle backsensorerna kopplas bort när kontakten var inkopplad, efter att bilens elsystem programmerats om för att drag är monterat.
Men, det fungerar inte i alla fall, backsensorerna larmar när man backar med vagnen.
Ändå fattar systemets logik att det är en vagn monterad för dimbakljusen kopplas över från bilens till vagnens dimbakljus, men den klarar inte att koppla bort backsensorerna trots att de är kopplade in i samma elektronikbox som dimbakljusen i kabelsatsen!
Brink har ingen plan för hur de ska lösa felet, utan skyller på att underlaget dom fått från Renault inte överensstämmer med hur bilens elsystem är utfört i verkligheten.
Någon har framfört teorin att det inte funkar med 7-polig kabelsats, men däremot med 13-polig, men Brinks manual säger ju klart att även 7-polig ska funka.
Jag hade dock blivit lovad att det skulle fungera med backsensorerna redan innan montaget började, så att nu ska det bytas till en original kabelsats med 13-polig kontakt. Vi får väl se om det hjälper.
Det har nu gått ett halvår sedan jag fick bilen, och om jag bara vetat vilka turer detta tagit, så hade jag inte blinkat utan beställt den med originaldrag från början.
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Re: Dragkrok till Kadjar

Post by flygrc »

Jag fick Westfalias 13 pols monterad. Backsensorer fungerar och kopplar av som de ska. Dimljuset kopplar bara bort det ena.
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
1898
Posts: 98
Joined: 11 May 2012, 14:47
Location: Färila

Re: Dragkrok till Kadjar

Post by 1898 »

Om man har Kadjar Bose Edition med backkamera, så kopplas inte backsensorerna bort automatiskt när man ansluter vagnens kontakt, utan man får gå in i R-Link menyerna och slå av backsensorerna där. Om släpvagnen är bred så får man slå av sidosensorerna också, annars ser dom vagnen när man svänger.
Per Arne Almeflo
Nu: Renault Floride, Renault Kadjar
Förr: Renault 12, Renault 16, Renault Clio, Renault Megane Scenic, Renault Megane Sports Tourer
vlael1
Posts: 1
Joined: 04 Jun 2020, 09:57
Firstname: Vlatko
Surname: Elencevski

Re: Dragkrok till Kadjar

Post by vlael1 »

Någon i den här tråden som har erfarenhet kring vilken dragkrok som är att föredra på en kadjar årsmodell 2016? (om det spelar någon roll)

Är det något man kan göra på egen hand eller är dragkroksmontör att föredra?

Tänker mig även vilken elsats 7 eller 13 polig-kontakt som rekommenderas i så fall?

Alla förslag tas tacksamt emot :D
Post Reply