Kärvande handbroms Megane -11

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
RenaultSTHLM
Posts: 24
Joined: 04 May 2014, 07:04
Location: Stockholm

Kärvande handbroms Megane -11

Post by RenaultSTHLM »

Hej! Handbromsen (gammaldags, ej elektrisk) har börjat kärva på min Megane hb -11. När bilen står ett dygn eller mer så kan den nu fastna ordentligt. Hittills har den alltid lossnat men det smäller ordentligt senaste gångerna när man ska köra iväg.

Det är plusgrader ute så fryser gör den inte. Smörjde upp bromsarna förra våren och har inga problem med anliggande färdbroms. Skivor och klossar är inte speciellt nedslitna men skivorna bak har en del gropar i ytan. Har märkt att det kan höras ett svagt skrapande bakifrån under inbromsning som kanske blivit lite tydligare under de två år jag haft bilen.

Någon som har några tankar om detta? I helgen hoppas jag ha tid att kika på handbromsmekanismen bak om det kanske bara är att göra rent och smörja upp den om det kärvar där. Eller är det så att det är lite slitet och bromsarna rostar fast när det är fuktigt ute? Ser rätt rostigt ut runt kanten på bromsbelägget, närmast skivan.

Mvh. David
David Nordin

Renault Megane 1.5dci -11
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kärvande handbroms Megane -11

Post by Tony »

RenaultSTHLM wrote:Hej! Handbromsen (gammaldags, ej elektrisk) har börjat kärva på min Megane hb -11. När bilen står ett dygn eller mer så kan den nu fastna ordentligt. Hittills har den alltid lossnat men det smäller ordentligt senaste gångerna när man ska köra iväg.

Det är plusgrader ute så fryser gör den inte. Smörjde upp bromsarna förra våren och har inga problem med anliggande färdbroms. Skivor och klossar är inte speciellt nedslitna men skivorna bak har en del gropar i ytan. Har märkt att det kan höras ett svagt skrapande bakifrån under inbromsning som kanske blivit lite tydligare under de två år jag haft bilen.

Någon som har några tankar om detta? I helgen hoppas jag ha tid att kika på handbromsmekanismen bak om det kanske bara är att göra rent och smörja upp den om det kärvar där. Eller är det så att det är lite slitet och bromsarna rostar fast när det är fuktigt ute? Ser rätt rostigt ut runt kanten på bromsbelägget, närmast skivan.

Mvh. David
jag tror det är klossarna som fastnar på skivorna och inte handbromsen som kärvar.
händer samma sak på min -11
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
flygrc
Posts: 124
Joined: 23 Nov 2004, 11:30
Firstname: Ola
Surname: Olofsson
Location: Trelleborg

Re: Kärvande handbroms Megane -11

Post by flygrc »

Skivorna på Megane rostar mycket, ingen bil som ska stå still :D
Jag känner igen fenomenet, klossarna klibbar och det låter grus vid första bromsningen när bilen stått efter den varit blöt.
Ola Olofsson
Megane kupe 1.5dci -13, Volvo XC60 D5AWD-15
RenaultSTHLM
Posts: 24
Joined: 04 May 2014, 07:04
Location: Stockholm

Re: Kärvande handbroms Megane -11

Post by RenaultSTHLM »

Helt problemfritt senaste dagarna och efter lite efterforskning på nätet så verkar det kunna vara som ni skriver att klossarna helt sonika kan fastna av fukt. Handbromsmekanismen verkar löpa problemfritt iaf.

Tack för input!

Mvh. David
David Nordin

Renault Megane 1.5dci -11
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Kärvande handbroms Megane -11

Post by Baggis »

På min Megane -12:a så började handbromsvajern kärva. När jag skulle iväg en gång så släppte den inte riktigt men tänkte att det lossnar när det kommer lite värme som tinar is och snö. Istället fick det bromsen att kärva så hårt att skivan började glöda och oket att brinna med öppen låga! Hade då kört en kort bit men kände att den bara gick tyngre och tyngre så stannade såklart då. Meken som bytte den sa att det är inte ovanligt, så var även uppmärksam på att sånt kan hända.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
RenaultSTHLM
Posts: 24
Joined: 04 May 2014, 07:04
Location: Stockholm

Re: Kärvande handbroms Megane -11

Post by RenaultSTHLM »

Baggis wrote:På min Megane -12:a så började handbromsvajern kärva. När jag skulle iväg en gång så släppte den inte riktigt men tänkte att det lossnar när det kommer lite värme som tinar is och snö. Istället fick det bromsen att kärva så hårt att skivan började glöda och oket att brinna med öppen låga! Hade då kört en kort bit men kände att den bara gick tyngre och tyngre så stannade såklart då. Meken som bytte den sa att det är inte ovanligt, så var även uppmärksam på att sånt kan hända.
Okej, tack jag ska hålla lite extra koll ett tag. Det lär ju hända igen. Dock har jag inte hittills varit med om anliggande broms efter att den fastnat. Gick det på garantin för dig?

Mvh. David
David Nordin

Renault Megane 1.5dci -11
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Kärvande handbroms Megane -11

Post by Baggis »

RenaultSTHLM wrote: Okej, tack jag ska hålla lite extra koll ett tag. Det lär ju hända igen. Dock har jag inte hittills varit med om anliggande broms efter att den fastnat. Gick det på garantin för dig?

Mvh. David
Ja, i alla fall ena handbromsvajern, den som kärvade mer.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply