Clio -10 gnisslar

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
HSvensson
Posts: 3
Joined: 15 Jul 2016, 11:28
Firstname: Henrik
Surname: Svensson
Location: Lund

Clio -10 gnisslar

Post by HSvensson »

* Clio årsmodell 2010, gått ca 8500 mil
* Vattenpump och kamrem bytt för ca 6 månader sedan

Gnisslar typ var 3e runda man kör. I början var det bara när man svängde till höger men nuförtiden är gnisslar det både vänster och höger (ej om man har ratten exakt rakt). Gnisslar ej vid bromsning!

Tror inte det gnisslar i början av körsessionen utan när motorn blivit varm / kommit upp i hastighet. I början lät det som det kom från vänster bak, men nu låter det mer och kan komma var som helst ifrån. Har varit såhär i några månader.

Servoolja påfyllt!

Väldigt tacksam för tips! :)
Henrik Svensson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Clio -10 gnisslar

Post by Robin »

Har du kollat så multiribbremmen är tillräckligt spänd ? Den ska även bytas vid ca 6000mil.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
HSvensson
Posts: 3
Joined: 15 Jul 2016, 11:28
Firstname: Henrik
Surname: Svensson
Location: Lund

Re: Clio -10 gnisslar

Post by HSvensson »

Robin wrote:Har du kollat så multiribbremmen är tillräckligt spänd ? Den ska även bytas vid ca 6000mil.
Hej Robin och tack för svaret!

Jag hörde med en snubbe på bilverkstad som sa att den remmen skall vara självspännande på dessa modeller genom någon fjäder?
Henrik Svensson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Clio -10 gnisslar

Post by Starbright »

vilken motor har du på bilen?

Kommer gnisslet från motorn eller från någon annanstans?

Det är väldigt vanligt med fastkärvade bromsklossar bak som då har en stor tendens att börja gnissla vid sväng och backning.
Johnny Söderström
HSvensson
Posts: 3
Joined: 15 Jul 2016, 11:28
Firstname: Henrik
Surname: Svensson
Location: Lund

Re: Clio -10 gnisslar

Post by HSvensson »

Starbright wrote:vilken motor har du på bilen?

Kommer gnisslet från motorn eller från någon annanstans?

Det är väldigt vanligt med fastkärvade bromsklossar bak som då har en stor tendens att börja gnissla vid sväng och backning.
Tack för svar !

Jag har 75 hk motorn, fullständig info här: http://biluppgifter.se/fordon/GLJ703

Som sagt så är det typ var tredje runda man hör något, ofta tror jag det är när man kör lite längre (upp mot 2-3 mil). Som sagt inte när man bromsar eller har ratten precis rakt fram. Inte hört något ljud när man backar och svänger heller men ska tänka på det nästa gång.

Från början tyckte jag det lät från höger bak...men nu låter det så mkt så svårt att höra. När jag står still och svänger hörs inget konstigt heller...
Henrik Svensson
Post Reply