Vindrutetorkare.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Helen
Posts: 7
Joined: 17 Aug 2016, 12:07
Firstname: Helen
Surname: Lindholm
Location: GÖTEBORG

Vindrutetorkare.

Post by Helen »

Hej.Mina vindrutetorkare stannar plötsligt Oftast är det i yttersta läget. Kommer igång ibland efter någon minut men det kan ta väldigt lång tid också. När dom går är det inget fel på hastighet el dyligt. Har en Renault Espace Grand 2005. Hoppas någon vet vad felet kan vara. OBS!! Glömde skriva att när dom stannar står det check out autolights.
Last edited by Helen on 18 Aug 2016, 01:11, edited 1 time in total.
Helen Lindholm
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vindrutetorkare.

Post by Stymie »

Vad jag har fattat så har de här bilarna inte något relä som styr torkarna utan det är UCHn som sköter om styrningen. I ditt fall verkar det som att det är överströmsskyddet som löser ut när torkarbladen står i toppläge. Kanske är belastningen på torkarmotorn mycket hög just då? I så fall behöver alla leder och kanske motorn en rejäl dos smörjmedel? Kolla även att jordanslutningen till torkarmotorn är oskadad, ej korroderad. Det kan öka strömmen kraftigt också.

Kvarstår problemet efter den felsökningen / motioneringen så lutar det åt att motorn är dålig (ändlägesbrytare för torkarbladsbyte?)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Helen
Posts: 7
Joined: 17 Aug 2016, 12:07
Firstname: Helen
Surname: Lindholm
Location: GÖTEBORG

Re: Vindrutetorkare.

Post by Helen »

Tack för svar. Oftast är det i yttersta läget men har även hänt när dom nästan är nere för att vända. Dom kan stanna efter en kort sträcka men när dom kommer igång igen kan dom fungera en längre sträcka i full fart i ösregn. Hittade en som haft samma problem för antal år sedan o bytt motor men det hade inte hjälpt. fick inte fram mer sen om problemet.
Helen Lindholm
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Vindrutetorkare.

Post by Joakim16v »

Kan det vara glapp i kabeln till klumpen bakom innerbackspegeln? Där sitter regnsensorn (om du har det) som även styr auto-ljus..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Helen
Posts: 7
Joined: 17 Aug 2016, 12:07
Firstname: Helen
Surname: Lindholm
Location: GÖTEBORG

Re: Vindrutetorkare.

Post by Helen »

Jag har regnsensor och ska absolut kontrollera detta. Har inte fattat varför det kommer upp detta med autolights. Framrutan ska snart bytas och då känns det som dom måste till där. Men jag vet förvisso inte om det är samma kablar. har försökt stänga av regnsensorn men det lyckas jag inte med tyvärr. Tack för tipset. Med tanke på att det enligt min bilmekaniker är en hel del att plocka ner för att komma åt så känns det som jag vill försöka veta vad det kan vara innan vi han börjar riva ner inredningen.
Helen Lindholm
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vindrutetorkare.

Post by Stymie »

missade raden om ljuset ... det kan vara samma problem som många andra Renaulter har haft.
Kabelbrott i kablaget mellan rattspakarna. Knappt synligt ens när man tagit isär allt. Det påverkar först vindrutetorkare och varselljus. Reparerar man det inte så blir det fler följdfel som alla är relaterade till spakarna vid ratten.

Se min tråd här
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 25&t=17174
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Helen
Posts: 7
Joined: 17 Aug 2016, 12:07
Firstname: Helen
Surname: Lindholm
Location: GÖTEBORG

Re: Vindrutetorkare.

Post by Helen »

Stymie du hade inte missat. Det var jag som glömde skriva med det. Skrev in det efter ditt första svar. Framrutan blir bytt den 26e och efter det ska mekanikern kolla på det. Tack för tipsen,nu vet vi var vi ska söka felet.
Helen Lindholm
Marit
Posts: 2
Joined: 22 Aug 2016, 10:11
Firstname: Marit
Surname: Bengtsson
Location: Stockholm

Re: Vindrutetorkare.

Post by Marit »

Hej, har exakt samma problem som Helen med mina vindrutetorkare. Bil och årsmodell är identiskt. Får dock inte något felmeddelande. Har haft bilen inne på verkstad men de hittade inget fel, de tyckte jag skulle byta motorn till vindrutetorkarna, Så Helen har verkstads kunnat hitta felet? Om så vad var det för fel?
Marit Bengtsson
Helen
Posts: 7
Joined: 17 Aug 2016, 12:07
Firstname: Helen
Surname: Lindholm
Location: GÖTEBORG

Re: Vindrutetorkare.

Post by Helen »

Hej Marit. Sorry jag inte svarat tidigare. Har inte kunnat vara utan bilen ännu. Som det ser ut så blir det nästa fredag den ska in på verkstad. Det blir kablaget dom får leta i. Det låter vettigt att det kan sitta där. Om du får reda på någon orsak tidigare kan du kanske informera om det. Kommer att skriva orsak så fort dom hittat felet.
MVH Helen
Helen Lindholm
Marit
Posts: 2
Joined: 22 Aug 2016, 10:11
Firstname: Marit
Surname: Bengtsson
Location: Stockholm

Re: Vindrutetorkare.

Post by Marit »

Ok, tack! Hade bilen inne på service häromdagen. Bad dem att åtgärda felet, mekanikern lyckades återskapa felet men hittade inget egentligt fel. Han "skruvade lite här och där". Vet inte än om det hjälpte. Ett förslag var att byta motorn. Ser fram emot din lösning.
Marit Bengtsson
Helen
Posts: 7
Joined: 17 Aug 2016, 12:07
Firstname: Helen
Surname: Lindholm
Location: GÖTEBORG

Re: Vindrutetorkare.

Post by Helen »

Har hört många säga byta motorn. Orsaken till att jag inte gjort det är att en annan hade gjort det men felet kvarstod. Tror nog snarare på kablaget pga att det känns inte som motorn har något med ljuset att göra men däremot kablarna går visst på samma. MVH Helen
Helen Lindholm
Helen
Posts: 7
Joined: 17 Aug 2016, 12:07
Firstname: Helen
Surname: Lindholm
Location: GÖTEBORG

Re: Vindrutetorkare.

Post by Helen »

Hej.
Nu äntligen kan jag säga att mina vindrutetorkare fungerar igen. Dom hittade inget på verkstaden men kopplade ur sensorn helt vid backspegeln för dom trodde den skickade felsignaler. Detta visade sig ta bort problemet och jag saknar inte regnsensorn. Ljuset fungerar som det ska vilket dom tyckte var märkligt. Får leva med att det står check autolights när jag startar bilen. :lol:
Helen Lindholm
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Vindrutetorkare.

Post by Stymie »

Härligt!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Vindrutetorkare.

Post by Robin »

Kanske läge att byta enheten i taket och även kolla så den är fuktfri :)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply