ABS Megane II -06

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
oscar17
Posts: 2
Joined: 18 Jan 2017, 10:48
Firstname: Bertil
Surname: Persson
Location: Njutånger

ABS Megane II -06

Post by oscar17 »

Fick ABS-fel indikering för ett tag sedan. Eftersom jag var på långresa och felet bara kom när jag startade och svängde tvärt vänster brydde jag mig inte så mycket. Efter ett tag upptäckte jag att vänster frambroms verkade ligga på med extrem värme och slitage som följd. Har kollat och bytt beläggen fram nu efter runt 100 körda mil. Vänster fram helt nedslitet utan att bromsoket verkar kärva. Höger ytterst lite slitet på 3 år. Min undran är nu, kan fel i ABS-systemet göra så att en av bromsarna ligger på? ABS ur funktion skall ju inte påverka bromssystemet annat än att just ABS-funktionen faller bort.
Bertil Persson
Axa
Posts: 49
Joined: 24 Oct 2012, 14:49
Firstname: Gunnar
Surname: Westholm
Location: Hemsedal

Re: ABS Megane II -06

Post by Axa »

Hadde varmgång i en frambromscalipper på vår 2008 Espace i sommar.
Jag slipade bort någon millimeter av materialet i bromsklossarna som styr de i clippern.
Skall nu byta belägg och då slipar jag ned en nya för att undvika framtida problem pga rost.
Jag brukar pensla på rostskyddsfarg /bengalack, men osäker på om det är nödvändig..

Sent fra min XT1562 via Tapatalk
Gunnar Westholm
oscar17
Posts: 2
Joined: 18 Jan 2017, 10:48
Firstname: Bertil
Surname: Persson
Location: Njutånger

Re: ABS Megane II -06

Post by oscar17 »

Problemet löst! Det är antislir som är problemet. Intermittent avbrott i ABS-sensorn till höger fram gör att antislir aktiveras och eftersom datorn tror att vänster hjul går fortare än höger kommer vänster hjul att bromsas. Avbrott i kabeln mellan fäster A-stag och spindel, där kabeln flexar. Ursprungliga skadan troligtvis orsakad av en klantig verkstad i Frankrike för 2 år sedan då byte av framfjädrar gjordes. Typisk töjningsskada på kabeln då ingen yttre skada fanns.
/Bertil
Bertil Persson
Post Reply