Sätta temperatur i kupé Grand Scenic 2012

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
fredrikbj
Posts: 4
Joined: 06 Mar 2017, 15:46
Firstname: Fredrik
Surname: Bjärenlöv
Location: Lund

Sätta temperatur i kupé Grand Scenic 2012

Post by fredrikbj »

Hej!

Hur gör jag för att sätta så att temperaturinställningen i klimatanläggningen är samma när jag startar bilen som när jag stannade den?

Idag startar den på 23 grader på både förrar- och passagerarsida oavsett vad den var när motorn stängdes av senast. Alternativt vill jag kunna sätta 21 grader på bådas sidorna alltid vid start av motor.

Någon som har ett knep? Har frågat på Bilia men de visste inte.

MVH

Fredrik
Fredrik Bjärenlöv
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Sätta temperatur i kupé Grand Scenic 2012

Post by Stymie »

Ställ den i auto, välj temperatur för respektive sida, innan du stänger av bilen. Fungerar inte det är det fel på enheten. Jag har aldrig haft något problem med inställningarna i min 2012:a.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Sätta temperatur i kupé Grand Scenic 2012

Post by Tony »

Styrs inte det av kortet, har du 2st prova om det ändras om du tar det andra kortet

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
fredrikbj
Posts: 4
Joined: 06 Mar 2017, 15:46
Firstname: Fredrik
Surname: Bjärenlöv
Location: Lund

Re: Sätta temperatur i kupé Grand Scenic 2012

Post by fredrikbj »

Tony wrote:Styrs inte det av kortet, har du 2st prova om det ändras om du tar det andra kortet

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Hej!

Detta har jag provat många gånger. Enheten är bytt av en annan anledning men beteendet har kvarstått.

Tack ändå.

MVH

Fredrik
Fredrik Bjärenlöv
fredrikbj
Posts: 4
Joined: 06 Mar 2017, 15:46
Firstname: Fredrik
Surname: Bjärenlöv
Location: Lund

Re: Sätta temperatur i kupé Grand Scenic 2012

Post by fredrikbj »

Tony wrote:Styrs inte det av kortet, har du 2st prova om det ändras om du tar det andra kortet

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Hej!

Detta tror jag stämmer. Mina två olika nyckelkort ger olika starttemperatur i klimatanläggningen. Problemet kvarstår dock. Hur sätter jag starttemperaturen för respektive kort?

MVH

Fredrik
Fredrik Bjärenlöv
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Sätta temperatur i kupé Grand Scenic 2012

Post by Stymie »

Har du Bose edition med handsfree? Den väljer satt temperatur med det kortet som du hade i bilen när du stängde av och låste.

Exempel på förinställningar:
Kort 1: 22 respektive 21,5 C
Kort 2: 21 respektive 24 C

Om du stänger av med kort 1 och låser, byter sedan till kort 2, låser upp och startar så bör kort 2s 'inställningar' aktiveras. Allt annat vore ologiskt.

Dock sparas inte inställningarna i kortet utan i datorn i bilen och det är senaste använd temperatur som gäller vid nästa start baserat på vilket kort som låser upp.

Varför växla kort? En användare, ett kort, en inställning - löser väl problemet , eller? Möjligen kan det ställa till problem om kort 1 är i frugans ficka, du har kort 2 i din ficka. Ni båda kommer till bilen, du ska köra, men kort 1 låser upp bilen. Då blir det kort 1s inställningar som gäller.

Annars är autoläget och två knapptryckningar på temperaturknapparna lösningen. 8)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
fredrikbj
Posts: 4
Joined: 06 Mar 2017, 15:46
Firstname: Fredrik
Surname: Bjärenlöv
Location: Lund

Re: Sätta temperatur i kupé Grand Scenic 2012

Post by fredrikbj »

Stymie wrote:Har du Bose edition med handsfree? Den väljer satt temperatur med det kortet som du hade i bilen när du stängde av och låste.

Exempel på förinställningar:
Kort 1: 22 respektive 21,5 C
Kort 2: 21 respektive 24 C

Om du stänger av med kort 1 och låser, byter sedan till kort 2, låser upp och startar så bör kort 2s 'inställningar' aktiveras. Allt annat vore ologiskt.

Dock sparas inte inställningarna i kortet utan i datorn i bilen och det är senaste använd temperatur som gäller vid nästa start baserat på vilket kort som låser upp.

Varför växla kort? En användare, ett kort, en inställning - löser väl problemet , eller? Möjligen kan det ställa till problem om kort 1 är i frugans ficka, du har kort 2 i din ficka. Ni båda kommer till bilen, du ska köra, men kort 1 låser upp bilen. Då blir det kort 1s inställningar som gäller.

Annars är autoläget och två knapptryckningar på temperaturknapparna lösningen. 8)
Hej!

Du har helt rätt. Jag har Bose Edition och startar jag med det ena kortet så är det 23 grader på bägge sidorna. Startar jag med det andra så är det 21 grader på bägge sidorna. Dessa temperaturer har dock ingen koppling till den temperatur som var inställd när jag stannade bilen.

Jag får väl fortsätta ändra temperaturen varje gång jag startar bilen. Vi har ju större problem i världen :-)
Fredrik Bjärenlöv
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Sätta temperatur i kupé Grand Scenic 2012

Post by Stymie »

:racesmile:

Du får ha ett kort som sommartkort och ett som vinterkort. :lol:
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Sätta temperatur i kupé Grand Scenic 2012

Post by Stymie »

Har du provat att sätta i kortet i kortläsaren och därefter ändrat temperatur och stängt av motorn?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply