Service + motorvarningslampa + "Check anti-pollution system"

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
_elvis_
Posts: 6
Joined: 09 May 2017, 09:24
Firstname: Anders
Surname: Elvin
Location: Lund

Service + motorvarningslampa + "Check anti-pollution system"

Post by _elvis_ »

Hej!

Nykomling i forumet och på felsökning på bilar i allmänhet. Har bättre koll på datorer :-)

Har sökt lite här men inte hittat svar i forumet men jag kan ha missat något, så ledsen om det är så.

I vilket fall som helst. Jag köpte en Renault Megan Scenic -11 i december. En vecka efter köp så tänds servicelampa och felmeddelandet "Check anti-pollution system". Visade sig att det var även några glödstift som också skulle bytas så då hänvisades jag till Bilia. Bilia bytte glödstift och såg att det var höga sotvärden (stämmer ju med felmeddelande). Mekanikern lyckades köra/komma ner under något värde så att lampan var släckt. Han rekommenderade en regenerering som skulle fixas på säljarens verkstad. Den (säljarens) verkstaden körde en manuell(?) regenerering och efter att lampan tänts igen efter en stunds körning, ytterligare en regenerering med kemikalier ( dieselpartikelfilterrengöring samt regenerering). Nu började jag bli fundersam. Jag bad en annan lokal firma dumpa ut felkoder men de hittade inte några mer än ett intermittent fel på motorfläkt. Inget om partikelfilter e dyl. De hänvisade mig till ytterligare en firma, som specialiserade sig på Renault för de hade varken tid eller koll på Renault. De ville inte ta den för de hade för gammal dator(?). Fick kontakt med Bilia igen och de körde ut lite felkoder. Nu hittade de varken fläktproblem eller höga sotvärden (efter en tur med bilen så var de enligt dem 0 i sotvärde så regenering VERKAR funka). Men de hittade problem med växellåda. Så nu har jag en servicelampa som lyser, ett felmeddelande "Check anti-pollution system" och kollar jag med ODB2-läsare och programvara så säger den att den är problem med växellåda. Så ODB2-appen verkar tycka som Renault :-) Lite rörig historia.

Som sagt, nybörjare i både forumet och på bilar.

Hur fixar man en regenerering eller kollar att den är gjord? Program eller man kör enligt ett mönster?

Måste "Check anti-pollution system" släckas för att regenerering efter den tänts eller den släcks när den är gjord? Jag har aldrig lyckats "köra" bort den men verkstäderna lyckas.

Vilket ODB2-program använder ni som är vana vid sådant här?

Någon som sett/varit med om liknande?

Tacksam för all hjälp! Ha en fin dag!

/Anders
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Service + motorvarningslampa + "Check anti-pollution sys

Post by Stymie »

Dubbelkolla att slangarna till partikelfiltret är hela. De kan gå sönder inuti och då mäts tryckskillnaden dåligt.

Regenerering kräver körning på högt varvtal under 20-30 minuter. Lämpligt är att ta en motorvägsresa på låg växel så att varvtalet är ca 3000 rpm.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
_elvis_
Posts: 6
Joined: 09 May 2017, 09:24
Firstname: Anders
Surname: Elvin
Location: Lund

Re: Service + motorvarningslampa + "Check anti-pollution sys

Post by _elvis_ »

Tackar för tipsen! Enligt verkstad _såg_ allt OK ut. Återstår då alltså en körning. Kanske inte hade så högt varvtal som du, Stymie, tipsar om.

/Anders
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Service + motorvarningslampa + "Check anti-pollution sys

Post by Stymie »

OBD2-läsare:
Vill man göra något vettigt så behöver man Renaultspecifika CLIP. Vill man bara läsa ut vissa värden och felkoder så är en ELM327 (Blåtand för Android eller Wifi för iPhone) tillsammans med Torque funktionabelt.

Hur långt har bilen gått?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
_elvis_
Posts: 6
Joined: 09 May 2017, 09:24
Firstname: Anders
Surname: Elvin
Location: Lund

Re: Service + motorvarningslampa + "Check anti-pollution sys

Post by _elvis_ »

Kollade lite på CLIP och det verkar ju bra men en massa varianter :-/ Vissa skulle man visst passa sig för(?) men jag vet inte varför. Kvalitet kanske? Men många versionsnummer var det i alla fall :-)

Var ute och körde en timme på 3000 varv men varningslampa och "Check anti-pollution system" är kvar och min ELM 327 + mjukvara kunde visst inte läsa av sotnivåer så nu vet jag inte om det skett någon regenerering. Lamporna lyser iaf. Testade att läsa felkoder med EODB-Facile för iPhone och då klagade den på växellåda som sagt var.

Bilen har gått snart 12000.
Anders Elvin
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Service + motorvarningslampa + "Check anti-pollution sys

Post by Stymie »

Har du kollat slangarna till partikelfiltret? Blås luft igenom dem från motorrummet (differenstrycksensorn sitter vanligtvis bakom motorn mot torpenden). Brukar vara j-vligt att komma åt dock.

Drar bilen mer soppa än tidigare?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
_elvis_
Posts: 6
Joined: 09 May 2017, 09:24
Firstname: Anders
Surname: Elvin
Location: Lund

Re: Service + motorvarningslampa + "Check anti-pollution sys

Post by _elvis_ »

Verkstaden kollade slangarna och tyckte det såg bra ut. Jag tycker nog att den har dragit "ojämnt" med soppa. Men jag tror att man luras lite av att sitta och titta på bränsleförbrukningen "live". Nu är ju bilen ny för mig så jag har inte hundra koll på vad den borde dra men nog lite mer än vad jag förväntat mig.

Nu är senaste budet från verkstad att de vill trycka i ny mjukvara i bilen och programmera om växellåda (om jag fattade det hela rätt).

Tackar för dina förslag, Stymie!
Anders Elvin
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Service + motorvarningslampa + "Check anti-pollution sys

Post by Stymie »

Mina slangar såg bra ut utanpå, men inuti så hade ett tunt skikt gummi släppt och det var tvärtätt!

Här kan man ana inre gummiskiktet
https://www.flickr.com/photos/stymie/10 ... otostream/

Det var den bakre slangens böj som hade blivit tät
https://www.flickr.com/photos/stymie/10 ... otostream/

Trycksensorn
https://www.flickr.com/photos/stymie/10 ... otostream/

Lycka till, hoppas att verkstadens åtgärder hjälper.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
_elvis_
Posts: 6
Joined: 09 May 2017, 09:24
Firstname: Anders
Surname: Elvin
Location: Lund

Re: Service + motorvarningslampa + "Check anti-pollution sys

Post by _elvis_ »

Tackar för infon. Då ska man inte låta sig luras av att det ser OK ut. Bra att ha med sig!

/Anders
Anders Elvin
_elvis_
Posts: 6
Joined: 09 May 2017, 09:24
Firstname: Anders
Surname: Elvin
Location: Lund

Re: Service + motorvarningslampa + "Check anti-pollution sys

Post by _elvis_ »

Tack än en gång @Stymie!

Lite avslut på den här tråden (hoppas jag).

Som sagt en lång historia det här. Men nu har jag fått tillbaka bilen från verkstad efter ett växellådebyte. Det var tydligen ett fel där. Och enligt mekaniker så kan bilen varna för fel sak för att mjukvara kan vara gammal(?) eller att avgassystemet ligger senare i kedjan. En spökkod så att säga.

I vilket fall som helst verkar det vara helt avgörande vilken mjukvara man har och kollar koder med. Jag har testat lite olika och de gav generella fel och ibland inga alls. Samma gällde för olika verkstäder som inte hade Renaults orginalprogram. Som sagt, ingen expert men någon annan kanske har nytta av denna infon.

Ha det fint!
/Elvis
Anders Elvin
Post Reply