Fläktproblem Espace -10

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
AndreasE
Posts: 3
Joined: 27 May 2017, 23:32
Firstname: Andreas
Surname: Ekström
Location: Säffle

Fläktproblem Espace -10

Post by AndreasE »

Hej!
Har en Espace -10 2.0dci.
Fläkten har börjat krångla.
Går med ojämn hastighet ibland,
och ett par ggr har den stannat helt...
med "bränd el" -lukt som resultat.

Vad tror ni.... fläkten eller fläktmotståndet kanske?

Mvh/Andreas
Andreas Ekström
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Fläktproblem Espace -10

Post by Stymie »

Om din bil har ECC (electronic climate control) så är det risk för att det är ett större jobb. Då styrs fläkten steglöst av elektroniken. Har du en med manuellt fläktvred så kan du testa att köra fläkten på en annan hastighet och se om samma fel uppstår då.

Det finns en felkälla till som du inte nämnt. Det är kontaktstycket till fläkten. Om det är dålig kontakt kan du få den effekten du beskriver. I värsta fall har hela kontaktstycket smält sönder. Ibland går det att putsa upp och klämma ihop kontakterna något.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Fläktproblem Espace -10

Post by Starbright »

Fläktmotståndena sitter under bilen. om du får lukt av bränd plast inne i bilen och fläkten fungerar sporadiskt, så kan det vara så illa att UCH, den centrala styrenheten, som styr bl.a matning till fläktmotståndena, har börjat förlora spänsten i stiftena på kontakten och börjat gnistra vid användning. Då blir det varmt och med tiden smälter plasten.
Jag har haft en sådan bil för ett tag sedan och genom lång felsökning, demontering av hela instrumentbrädan, fick jag fatt i det felet. På den bilen så fick motståndet för högre fart, för låg spänning och då slutade fläkten helt att fungera. Då motståndet gick deffekt, gick högre och högre ström i kabeln och slutligen blev det för varmt och allt smälte, med bränd lukt som följd.

Givetvis kan det vara bara ett motstånd som börjat bli dåligt också, då har du tur, det är enkelt att byta och inte så fasligt dyrt. Men då det luktar bränt , tvivlar jag på ett sådant fel.

Om du inte är van att felsöka bil, och är villig att skruva en hel del, så rek jag att du lämnar in bilen på verkstad.
Johnny Söderström
AndreasE
Posts: 3
Joined: 27 May 2017, 23:32
Firstname: Andreas
Surname: Ekström
Location: Säffle

Re: Fläktproblem Espace -10

Post by AndreasE »

Längesedan nu, men en liten uppdatering.

Problemet löst, det var fläkten som havererat.
Ny beställdes på ebay, och efter lite vedermödor kom den på plats. Den första jag fick fungerade inte heller...

Har lite bilder någonstans ifall någon behöver vid något tillfälle! :)
Andreas Ekström
crillek
Posts: 1
Joined: 26 Jan 2020, 10:44
Firstname: Christian
Surname: Kronbäck

Re: Fläktproblem Espace -10

Post by crillek »

Hej.
Jag har fått samma problem med min bil.
Tacksam om vill dela med dig av bilderna du hade när du löste felet.
Post Reply