Grand Scenic 1.5 dci EDC 2011-modell, varmeapparat

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
master67
Posts: 42
Joined: 01 May 2017, 12:35
Firstname: Even
Surname: Lothe
Location: Hell

Grand Scenic 1.5 dci EDC 2011-modell, varmeapparat

Post by master67 »

Hei. Har kjøpt en Grand Scenic 3 fra 2011. Liker bilen godt og den funker veldig fint. Men jeg syns at viften bråker veldig mye når bilen er kald. Da starter den opp ganske så kraftig. Høres ut som en "traktor" ;-) i begynnelsen. Så går den tilbake til mer normal oppførsel. Er dette vanlig på denne typen bil? Har ikke opplevd dette på noen annen bil jeg har hatt. Greit at viften går fort og i høy hastighet men ikke den grove "rumle"-lyden.
Tips taes imot;-)
Even Lothe
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Grand Scenic 1.5 dci EDC 2011-modell, varmeapparat

Post by Starbright »

Hei Even :)

Man kan nog säga så här.. oavsett om det är en billig eller en dyr bil, så hör man nog viften, iaf om den går på full fart. Men, det skall inte låta illa på något vis. Om det låter ,som du beskriver det, som en traktor, kan man nog anta att något inte är helt rätt. Det kan ha ramlat ned något i fläkten som skapar obalans eller ulyd. Exempelvis ett barr från ett träd eller liknande. Fläktens lager kanske är slitt, men då bruker det mest gnissla och inte bråka så mye.

Det är lite vanskeli att ta bort fläkten på din modell, man måste ha ett verktyg för att vrida loss den. Man skall även skruva bort handskeromet för att komma till fläkten.
Du bör lämna in bilen på verkstad för detta.

Om du misstänker att det är ett granbarr eller liknande i viftehuset, så kan du försöka komma åt detta genom friskluftskanalen, under viskerarmarna. även det innebär litt skruvande :)

Lycka till!
Johnny Söderström
master67
Posts: 42
Joined: 01 May 2017, 12:35
Firstname: Even
Surname: Lothe
Location: Hell

Re: Grand Scenic 1.5 dci EDC 2011-modell, varmeapparat

Post by master67 »

Hei ja.
Takk for et utfyllende svar. Ja, det er litt mer lyd enn normalt. Iallfall ifht mine tidligere biler. At vifta går på høy fart og lager lyd er greit men ikke en ekstralyd.
Skal sjekke friskluftskanalen først. Enklest det. Sjøl om det må skrues litt. Nå skal det også sies at denne bilen har stått i nesten fem måneder uten å ha blitt brukt, før jeg fikk i den her i slutten av april. Kjenner at servostyringa har blitt mykere etterhvert. Så kanskje den blir bra.
Nok en gang, takk for svar ;-)
EVen
Even Lothe
Post Reply