Renault Captur 2013

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Monica_E1
Posts: 1
Joined: 15 Jun 2017, 10:08
Firstname: Monica
Surname: Enberg
Location: Örnsköldsvik

Renault Captur 2013

Post by Monica_E1 »

Hej, har precis köpt en 2013 Renault Captur. Förstår inte riktigt hur det här med eco fungerar.... I instruktionsboken står det om lampa som ska lysa grön, gul eller röd och genom detta visa hur ekonomiskt man kör. Ecoknappen är intryckt men inte den lampan. Tror jag läste någonstans att den ska gå att koppla ur också, hur aktiverar jag den?

R-link...är det extra finesser mot kostnad? Vilka finesser? Nåt att ha?

Mätarställningen ser inte ut som på min gamla bil:

20957
km
8036.8

Hur läser jag den? Övre raden km totalt och undre km trippmätare sen senaste nollställning?

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med svar.

Tack på förhand! /Monica
Monica Enberg
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Captur 2013

Post by Stymie »

Mätarställningen

20957 = TOTAL KÖRSTRÄCKA SEDAN NY (i kilometer)
km
8036.8 = TRIPPMÄTARE (i kilometer med decimal), kan nollas genom att hålla in övre delen av toppen på torkarspaken i ca 4 sekunder när trippmätaren är framme i displayen (färddatorn).

ECO - är en effektbegränsare för motorn. Det sitter en knapp nere vid växelspaken för att aktivera/avaktivera funktionen. Tror att den även sänker klimatanläggningens effekt. Jag har inte i övrigt koll på hur det fungerar på Captur.

R-link är gratis, men eventuella uppdateringar (karta till GPS, live trafic info etc) kostar extra. Oftast inte värt att uppdatera.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply