Renault Megane II 1,6 16v svårstartad / orolig gång (LÖST)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Sifferkod
Posts: 1
Joined: 30 Jun 2017, 11:06
Firstname: Jimmy
Surname: Johansson
Location: Köping

Renault Megane II 1,6 16v svårstartad / orolig gång (LÖST)

Post by Sifferkod »

Hej

Tänkte dela med mig om dom problem jag har haft med min Renault Megane II 1,6 16v (K4M-760 -2005.

Som många andra så har min bil börjat att bli svårstartad till och från, man fick ibland nöta på starten 10ggr innan den ville hoppa igång.

Felsökning började med att läsa ur felkoder med instrument men det fanns inga så jag började med det klassiska att angripa vevaxelgivaren.

Gjorde rent denna och kollade igenom kablaget och kontakten, ingen skillnad.
Köpte en helt ny givare och monterade denna, heller ingen förbättring.

Nu hade blien förutom att bli svårstardad även börjat att gå oroligt och ibland misstända strax över 3500rpm men även på låda varvtal.

Misstänkte att någon tändspole börjat strejka så jag inhandlade 4st nya tändspolar och nya tändstift. Fick bort misständningarna men bilen förblev svårstartad ibland.

Gick vidare i felsökningen och började misstänka att felet bör ligga på bränslesidan då den gått en stund till på nya ständstift och dom hade börjat få en vitaktig färg vilket tyder på för mager blandnning.

Nu hade bilen börjat bli svårstartad mer eller mindre varje gång.
Köpte en ny lamdagivare men ingen förbättring.

Sprayade startgas direkt i insuget och då startade den på engång.
Fick tips om att kolla upp tempgivaren vilket jag köpte en ny då den kostade så lite,
heller ingen skillnad.

Började vi det här laget bli ganska trött på bilen.....

Kom på att jag lämnade in bilen för kamremsbyte lite innan felen började komma och funderade på om dom monterat remmen en kugg fel. Lämnade in bilen för att dom skulle kolla upp detta. Remmen satt som den skulle. Dom hittade heller inget fel på den för övrigt.

Nu gick bilen ännu sämre och det gick inte heller längre att köra på fullgas utan man fick sega upp den försiktigt.

Började leta efter bränslefiltret för att byta detta. Letar och letar men hittar inget! Får reda på att det sitter integrerat i tankarmaturen som sitter i tanken.... suck

Åter till verkstan och börjar påtala symptomen och mina teorier om bränslet, ber dom mäta bränsletrycket vilket var lägre än vad det ska vara.

Så jag bestämmer mig för att köpa en ny bränslepump, monterar denna och bilen startar direkt! Tar en provtur och wow bilen går som en klocka!Yeees :)

Denna gång var felet pumpen. SÅ, känner du igen mina symtom så mät bränsletrycket först innan du börjar handla grejer på måfå som jag gjort. Blev en ganska bra slant allt som allt.

Så får vi se hur länge skiten håller innan något annat dyker upp :D
Ville bara dela med mig om min historia, tack för mig :)

Mvh/ Jimmy
Jimmy Johansson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Megane II 1,6 16v svårstartad / orolig gång (LÖS

Post by Stymie »

Gott att det löste sig. Nu har du gott om begagnade reservdelar i alla fall. :D
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply