Renault clio orkeslös när kopplingspedalen dras baklänges

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ewort
Posts: 6
Joined: 05 Jul 2017, 19:24
Firstname: Sonny
Surname: Karlsson
Location: Lödde

Renault clio orkeslös när kopplingspedalen dras baklänges

Post by Ewort »

Hej, min sambo har en gamal clio som inte vill riktigt. Den går bra i början upp till 70-80km/h om man inte varvar den för mycket. Motorlampan lyser även till & från. Ibland går den precis som den ska med.
Den tappat all ork när man varvar den eller kör i uppförsbackar. Någon som varit med om något liknande ?
Efter några råd från vänner så :
Har bytt spjällhuset, någon detalj vid gaspedalen, kolllat tändspolarna & stiften. Men verkar inte vara något utav detta, någon som har idéer ?
Last edited by Ewort on 12 Jul 2017, 17:05, edited 1 time in total.
Sonny karlsson
Ewort
Posts: 6
Joined: 05 Jul 2017, 19:24
Firstname: Sonny
Surname: Karlsson
Location: Lödde

Re: Renault clio orkeslös, problem?!

Post by Ewort »

Trots inga svar & inget fixar har problemet slutat & inte kommit tillbaka på ett par dagar, underligt..
Sonny karlsson
Ewort
Posts: 6
Joined: 05 Jul 2017, 19:24
Firstname: Sonny
Surname: Karlsson
Location: Lödde

Re: Renault clio orkeslös, problem?!

Post by Ewort »

Har funnit olja i expantionskärlet med. Kanske är pga det ? Antagligen toppplockspackningen då?
Sonny karlsson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault clio orkeslös, problem?!

Post by Stymie »

Hur ser kylarvätske- och oljenivån ut då? Hur ser oljan ut? Låter som att du har ett litet läckage i topplockspackningen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Ewort
Posts: 6
Joined: 05 Jul 2017, 19:24
Firstname: Sonny
Surname: Karlsson
Location: Lödde

Re: Renault clio orkeslös, problem?!

Post by Ewort »

Kylarnivån ligger stabilt på samma nivå, oljan fick vi fylla på. Men oljan i kylaren ser helt ny ut så funderar på om förra ägaren inte lyckats fylla på oljan i fel behållare bara ? Sen jag fyllde på oljan för 2 veckor sedan har den inte sjukligt igen.
Sonny karlsson
Ewort
Posts: 6
Joined: 05 Jul 2017, 19:24
Firstname: Sonny
Surname: Karlsson
Location: Lödde

Re: Renault clio orkeslös, problem?!

Post by Ewort »

Nu vet jag när felet uppstår men inte hur jag blir av med det!.
Om jag kör & råkar dra kopplingspedalen åt fel håll med foten börjar en varningslampor att lysa & bilen gör Max 90km/h. Sen räcker det att jag kopplar & startar om bilen så är det borta igen.

Finns det någon brytare eller liknande som sitter kopplad på pedalen ? Glappkontskt kanske ?
Sonny karlsson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault clio orkeslös, problem?!

Post by Stymie »

Intressant. Vet inte om det sitter någon givare vid pedalen, men det kan finnas i/vid växellådan. På modernare bilar så känner bilen av kopplingspedalen läge.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Ewort
Posts: 6
Joined: 05 Jul 2017, 19:24
Firstname: Sonny
Surname: Karlsson
Location: Lödde

Re: Renault clio orkeslös när kopplingspedalen dras baklänge

Post by Ewort »

Det är en Clio II -04 1.2 16v
Får väl kolla inne vid växellådan. Se om jag ser något glapp eller om något mat är fel
Sonny karlsson
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Renault clio orkeslös när kopplingspedalen dras baklänge

Post by Robin »

Kolla så du inte har problem med kablar runt kopplingspedalen. Har du kollat tändspolar och dylikt så skulle jag göra ett kompprov om du inte känner själv direkt att den inte går på alla cylindrar.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply