Battery fault Laguna 2

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

sveatravel
Posts: 20
Joined: 23 Sep 2015, 19:33
Firstname: Dennis
Surname: Ek
Location: Munsö

Battery fault Laguna 2

Post by sveatravel »

Plötsligt har det börja lysa rött STOP battery fault. När jag kör laddas batteriet ut.
Har provat med nytt batteri men felet kvarstår. Rem till generator snurrar så klart men vad kan det vara? är det med garanti generatorn som packat ihop eller kan det vara någon säkring. relä eller liknande. När jag körde en bit så slocknade det RÖDA ette tag och bilen laddade som vanligt. Sedan tändes den röda igen...
Dennis Ek
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Battery fault Laguna 2

Post by Stymie »

Troligen utslitna kol i generatorn eller kass laddregulator. Mät spänning på batteriet vid vila (bilen av) och vid 1400 rpm.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
sveatravel
Posts: 20
Joined: 23 Sep 2015, 19:33
Firstname: Dennis
Surname: Ek
Location: Munsö

Re: Battery fault Laguna 2

Post by sveatravel »

Stymie wrote:Troligen utslitna kol i generatorn eller kass laddregulator. Mät spänning på batteriet vid vila (bilen av) och vid 1400 rpm.


Men, den la ju liksom av plötsligt, efter att jag kört med släpvagn kopplad ett tag...
Dennis Ek
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Battery fault Laguna 2

Post by Stymie »

ok, men hur brukar fel uppstå? Plötsligt eller smygande? :D
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
sveatravel
Posts: 20
Joined: 23 Sep 2015, 19:33
Firstname: Dennis
Surname: Ek
Location: Munsö

Laguna 2001 V6 laddningsproblem.

Post by sveatravel »

Har en Laguna touring 2,201, V6 där lampan STOP BATTERY FAULT nu lyser hela tiden.
Om jag har bilen på tomgång och lossar minuskabeln från batteriet så stannar motorn omedelbart! Jag provade att spraya typ tre burkar 556 där jag kom åt på generatorn och då slocknade lampan ett tag men nästa morgon lös den igen.

3 frågor:

1: KAN det vara något annat än generatorn/regulatorn?
2: Kan man mäta och se om det är regulator eller hela generatorn som lagt av?
3: Är det en 120A eller en 150A och är det BOSCH ?
Dennis Ek
sveatravel
Posts: 20
Joined: 23 Sep 2015, 19:33
Firstname: Dennis
Surname: Ek
Location: Munsö

Re: Battery fault Laguna 2

Post by sveatravel »

sveatravel wrote:
Stymie wrote:Troligen utslitna kol i generatorn eller kass laddregulator. Mät spänning på batteriet vid vila (bilen av) och vid 1400 rpm.


Men, den la ju liksom av plötsligt, efter att jag kört med släpvagn kopplad ett tag...
Nu är jag kanske dum men sitter inte kolen på just laddregulatorn???
Dennis Ek
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Laguna 2001 V6 laddningsproblem.

Post by Stymie »

Inte bra att lossa anslutning till batteriet när motorn är igång. Du dödar elektroniken i bilen om du har otur eftersom spänningspikar på över 100V kan uppstå. Eftersom motorn dör är det ett tecken på att du inte har någon laddning. Men testa inte på det sättet!

1. Det troligaste är generator/laddregulator.
2. Som tidigare sagt. Mät spänning över batteriet vid avslagen motor (12,5-13V), motor på tomgång (>14V) och vid minst 1400rpm (>13,7V) och belastning. Ex.vis att halvljuset är tänt, kupéfläkten är igång.
3. Det är bara att fotografera generatorn och kolla artikelnummer på den. Vi kan inte se vad det är härifrån.

Fråga: Lyser laddlampan då du slår på tändningen?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Battery fault Laguna 2

Post by Stymie »

Jo, de sitter sammanbyggda. Ofta bara en eller två skruv som håller dem på plats. Om du lossar ... håll koll på vilken kabel som går till vilken kontakt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
sveatravel
Posts: 20
Joined: 23 Sep 2015, 19:33
Firstname: Dennis
Surname: Ek
Location: Munsö

Re: Battery fault Laguna 2

Post by sveatravel »

Stymie wrote:Jo, de sitter sammanbyggda. Ofta bara en eller två skruv som håller dem på plats. Om du lossar ... håll koll på vilken kabel som går till vilken kontakt.
Kör in kortet, trycker på startknappen. Motorn startar och displayen visar OK innan den direkt går över till rött STOP BATTERY FAULT.
Dennis Ek
sveatravel
Posts: 20
Joined: 23 Sep 2015, 19:33
Firstname: Dennis
Surname: Ek
Location: Munsö

Re: Battery fault Laguna 2

Post by sveatravel »

Dennis Ek
sveatravel
Posts: 20
Joined: 23 Sep 2015, 19:33
Firstname: Dennis
Surname: Ek
Location: Munsö

Generator eller "regulator" fel???

Post by sveatravel »

Jag har en Laguna V6 2001 där generatorn inte mår bra. Plötsligt tändes STOP BATTERY FAULT!
Det visar sig att generatorn inte laddar alls. Vi provade att knacka till på generatorn och då började den ladda som den skulle igen.

En vecka senare så börjar STOP BATTERY FAULT lysa igen.
Till frågan. Är GENERATORN slut eller räcker det med att byta kolen (stter de ihop med "regulatorn? Som nya delar är det typ 3 000:- för generator eller 500:- för regulator.
Det verkar som att man måste plocka ur generatorn och även ÖPPNA den för att byta kol i sådant fall? Stämmer det?
HJÄLP:::
Dennis Ek
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Battery fault Laguna 2

Post by Stymie »

Dennis, snälla starta inte nya trådar för samma fel. Du har gjort tre olika trådar för samma problem. Jag har sammanfogat dem till en enda tråd nu.

Du behöver byta kolen i generatorn. Innan du köper nya kol / laddregulator; notera vilka kablar som går till vilken anslutning, plocka ut generatorn om så behövs, demontera regulator och kol, inspektera hur släpringarna ser ut på generatorns axel. Är de kraftigt nednötta kan det vara värt att köpa en ny generator. Ser de rimligt bra ut, köp laddregulatorn. När du har allt isär så ser du även artikelnumret på laddregulatorn eller generatorn.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
sveatravel
Posts: 20
Joined: 23 Sep 2015, 19:33
Firstname: Dennis
Surname: Ek
Location: Munsö

Re: Battery fault Laguna 2

Post by sveatravel »

Stymie wrote:Dennis, snälla starta inte nya trådar för samma fel. Du har gjort tre olika trådar för samma problem. Jag har sammanfogat dem till en enda tråd nu.

Du behöver byta kolen i generatorn. Innan du köper nya kol / laddregulator; notera vilka kablar som går till vilken anslutning, plocka ut generatorn om så behövs, demontera regulator och kol, inspektera hur släpringarna ser ut på generatorns axel. Är de kraftigt nednötta kan det vara värt att köpa en ny generator. Ser de rimligt bra ut, köp laddregulatorn. När du har allt isär så ser du även artikelnumret på laddregulatorn eller generatorn.
tack, har lite svårt här i forumet, lite rörigt :shock:
Dennis Ek
sveatravel
Posts: 20
Joined: 23 Sep 2015, 19:33
Firstname: Dennis
Surname: Ek
Location: Munsö

Re: Battery fault Laguna 2

Post by sveatravel »

OK, tack för tipsen.

Vad är bäst, köpa en begagnad men kollad generator på skroten eller chansa med att byta regulator (kol) på den generator som sitter i bilen nu och som lyser STOP BATTERY FAULT ???
Dennis Ek
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Battery fault Laguna 2

Post by Stymie »

Det beror mer på miltalet som respektive generator har gått. Om din bil inte har gått över 17000 mil så skulle jag nog satsa på regulatorn.

Köper man en begagnad med många mil på så är risken stor att man får samma problem igen. Har den gjort max 10000 mil och priset är bra så kan det vara ett alternativ.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply