Trafic -04 startproblem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hampus_lind
Posts: 44
Joined: 05 Oct 2011, 19:59
Location: Stockholm

Trafic -04 startproblem

Post by hampus_lind »

Hej på er,

Har problem med min trafic -04 (bensin) då och då, att den går lite ojämnt/ryckigt och ibland lite svårstartad. Här om veckan gick den inte att starta alls under flera dagar, tände inte överhuvudtaget. Igår rullade jag in den i garaget och testade starta bara för att, å då hoppade den igång direkt! Den gick dock lite ojämnt... Enda felkoden jag har är lambda.

Grejen är den att bilen har en historik av att gå ojämnt lite då och då. Har även för mig att den gjort något liknande tidigare. Då pillade/rengjorde jag några kablar/kontakter har för mig å så hoppade den igång.

Jag tycker den blir lite extra kinkig när det regnat mkt, å det har det ju gjort senaste veckorna...

Någon som har något tips? Nån givare/sensor som behöver bytas eller så?

Tack på förhand,
Hampus
Hampus Lind
User avatar
appelgren
Posts: 22
Joined: 20 Apr 2007, 17:40
Location: Göteborg

Re: Trafic -04 startproblem

Post by appelgren »

Låter ungefär som samma problem som jag hade på min Megane -00

Löste sig genom att jag bytte vevaxellägesgivaren, har inte hackat eller varit svårstartad någon gång efter jag bytet.

Börja med att ta bort den och rengöra den det brukar sitta en massa "spån" på givaren som stör. Hjälper inte det byt den till en ny, kostar inte många 100 lappar. Kolla även så att kablarna och kontakterna till givaren ser hela och rena ut.
Peter Appelgren - Göteborg - Megane 1.6i 16V - 2000 - 16500 mil
hampus_lind
Posts: 44
Joined: 05 Oct 2011, 19:59
Location: Stockholm

Re: Trafic -04 startproblem

Post by hampus_lind »

Tack för svar! Gav mig på den givaren häromdagen, den var ganska skitig och hade en skada på en av kablarna. Jag skarvade den. Har testkört bilen några dagar, den går ganska bra igen tycker jag.

Undrar lite om givaren är känslig för signalstörningar, och om min skarvning kommer ställa till problem framöver...? Hade egentligen inga alternativ eftersom skadan var innan själva kontakten och att kabel sen försvinner in i kabelstammarna.
Hampus Lind
User avatar
appelgren
Posts: 22
Joined: 20 Apr 2007, 17:40
Location: Göteborg

Re: Trafic -04 startproblem

Post by appelgren »

Om du gjorde en bra vattentät skarv funkar det nog. Det som brukar vara det största problemet (om man bortser från skadade kablar) är att det samlas metallspån på magneten som stör ut lägessignalen från vevaxeln. Tar man bort dom och rengör givaren brukar det fungera bättre enligt mekanikern jag pratade med på Volvo.

Köper du en ersättningsgivare på typ Mekonomen eller Volvo/Renault så måste du ändå skarva kablarna då dom har bytt kontaktstycket, det fick jag göra i alla fall.

Om det blev nästan bra att rengöra givaren så kanske det blir helt bra om du byter den :-)
Peter Appelgren - Göteborg - Megane 1.6i 16V - 2000 - 16500 mil
hampus_lind
Posts: 44
Joined: 05 Oct 2011, 19:59
Location: Stockholm

Re: Trafic -04 startproblem

Post by hampus_lind »

Beställt ny givare, bilden är helt död just nu...

Klickar inte ens i startmotorn. Fint med ström när jag vrider på första steget, testat med nytt batteri och starthjälp, men när jag vrider på sista steget så händer inget alls... Den försöker inte ens dra igång startmotorn.

Kan det också hänga ihop med kamgivaren/vevaxellägesgivaren tro?
Hampus Lind
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Trafic -04 startproblem

Post by Stymie »

Det låter mer som att du har problem med jordkablaget mellan batteri och motorblock. Sätt en startkabel mellan minus på batteriet och motorblocket. Putsa även upp kontaktytorna på anslutningarna på startmotorn.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply