Rattlås till Renault Megane

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Erland
Posts: 1
Joined: 15 Sep 2017, 09:24
Firstname: Erland
Surname: Gadde
Location: Västerås

Rattlås till Renault Megane

Post by Erland »

Jag har en Renault Megane Combi 2005. Rattlåset är trasigt på den och numera måste man ha ett fungerande rattlås för att bilen ska gå igenom besiktningen (det är konstigt tycker jag, men det är tydligen en EU-bestämmelse).
Ett nytt rattlås kostar nästan 5000 kr och det tycker jag är orimligt att lägga ut på en så gammal bil. Men min reparatör säger att man inte kan sätta in ett begagnat rattlås, att ett rattlås som suttit i en bil är "bränt" och inte kan sättas in i en annan bil.

Stämmer det verkligen? Någon som vet?
Erland Gadde
renstig
Posts: 7
Joined: 29 Jul 2016, 09:56
Firstname: Stig
Surname: Andersson
Location: Jät

Re: Rattlås till Renault Megane

Post by renstig »

Har inget svar men fick också anmärkning på besiktningen. En Megane cab 2005.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Stig Andersson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Rattlås till Renault Megane

Post by Stymie »

Det förekommer. Kolven som ska in i rattstången fastnar i något läge, oftast öppet (som tur är). Kontakta Dennis Håkansson i Ålem/Timmernabben så kan han säkert ge något råd eller reparera det.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
renstig
Posts: 7
Joined: 29 Jul 2016, 09:56
Firstname: Stig
Surname: Andersson
Location: Jät

Re: Rattlås till Renault Megane

Post by renstig »

Erland wrote:Jag har en Renault Megane Combi 2005. Rattlåset är trasigt på den och numera måste man ha ett fungerande rattlås för att bilen ska gå igenom besiktningen (det är konstigt tycker jag, men det är tydligen en EU-bestämmelse).
Ett nytt rattlås kostar nästan 5000 kr och det tycker jag är orimligt att lägga ut på en så gammal bil. Men min reparatör säger att man inte kan sätta in ett begagnat rattlås, att ett rattlås som suttit i en bil är "bränt" och inte kan sättas in i en annan bil.

Stämmer det verkligen? Någon som vet?
Jag fick anmärkning vid besiktningen. Tog kontakt med en reparatör som skrattade och sa, "vilka amatörer man måste ta ut nyckeln." Så nästa besiktning gick det ok.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Stig Andersson
Post Reply