Misständer och går ojämnt

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Anderswi
Posts: 3
Joined: 19 Sep 2017, 20:57
Firstname: Anders
Surname: Wilhelmsson
Location: Johanneshov

Misständer och går ojämnt

Post by Anderswi »

Hej!

Min bil misständer och går ojämnt. Problemet har kommit och gått men har bara blivit värre med tiden. Fick bärga den i somras.

Jag har haft inne den på verkstan flera gånger och man har då bytt tändspole på cylinder 1 och 4. En mekaniker jag har stort förtroende för sa att han inte trodde problemet berodde på tändspolarna eller bränsleinsprutningen då han testat att flytta runt komponenterna mellan cylindrarna. Senast jag var inne på Bilia i Solna så ville de byta alla tändspolar men sedan gick bilen bra igen efter en nollställning.

Nu går bilen dock riktigt dåligt igen. Kan bara köra på växel upp till 3:an för mer orkar den inte. Jag köpte en obd scanner och får följande felkoder:

P0300 Random misfire
P0313 Misfire low fuel level
P0304 Misfire cylinder 4
P0638 Thottle Actuator Control Range Performance bank 1

Jag brukar oftast köra den på etanol för jag upplever det som att den går bättre då, men brukar ibland switcha och köra bensin några månader.

Har någon något förslag på vad som kan göras?

Hälsningar,

Anders
Anders Wilhelmsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Misständer och går ojämnt

Post by Stymie »

Vore bra med information om bilmodell, årsmodell, motortyp, miltal.

Hur länge har den gått dåligt?
Har det bytts spridare?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Anderswi
Posts: 3
Joined: 19 Sep 2017, 20:57
Firstname: Anders
Surname: Wilhelmsson
Location: Johanneshov

Re: Misständer och går ojämnt

Post by Anderswi »

Stymie wrote:Vore bra med information om bilmodell, årsmodell, motortyp, miltal.

Hur länge har den gått dåligt?
Har det bytts spridare?
Det är en Megane II 2007 16V 1.6l etanol/bensin-hybrid. Den har gått runt 15000 mil. Första gången jag noterade ojämn gång var för ca 1,5 år sedan och det var vid starta. Den slamrade och var orkeslös men då brukade det räcka med att jag stängde av motorn, väntade en stund och startade igen. Motorlampan började blinka för ca 1 år sedan (men utan att jag märke av det på motorgången). Nu i somras så började det krångla på allvar (slutade gå på alla cylindrar och blev stående).

Spridarna har inte bytts under den tiden jag ägt bilen (sedan 2015). Vet inte om den tidigare ägaren bytte spridare. Han verkar varit väldigt skötsam med service och så dock.

/ A
Anders Wilhelmsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Misständer och går ojämnt

Post by Stymie »

Skulle rekommendera ett besök hos Nääs Bilservice så Södermalm. Det kan vara VVT eller något annat som spökar, de kan säkert bena ut problemet åt dig.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Anderswi
Posts: 3
Joined: 19 Sep 2017, 20:57
Firstname: Anders
Surname: Wilhelmsson
Location: Johanneshov

Re: Misständer och går ojämnt

Post by Anderswi »

Stymie wrote:Skulle rekommendera ett besök hos Nääs Bilservice så Södermalm. Det kan vara VVT eller något annat som spökar, de kan säkert bena ut problemet åt dig.
Ja, de är riktigt skickliga där!

Såg nu att jag skrev fel i mitt förra inlägg, bilen slutar inte gå på alla cylindrarna utan bara på vissa av dem men det kanske inte förändrar ditt förslag om VVT.

/ A
Anders Wilhelmsson
Post Reply