Megane 97 - elfel - batteri / stryrbox?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hasse_mans
Posts: 6
Joined: 23 Sep 2017, 07:12
Firstname: Jonas
Surname: Månsson
Location: Luleå

Megane 97 - elfel - batteri / stryrbox?

Post by hasse_mans »

Hej!

Har en Megane 97 coupe som extrabil. Förra hösten gick bilen inte att starta. Batteriet verkade vara slut, startmotorn gick inte ens in. Bogserade hem bilen, testade med ett fräscht startbatteri -inget hände. Rengjorde då jordanslutningen dit batteriets minuspol är kopplad. Bilen startade igen.

6 månader senare - samma sak. Batteriet verkar heldött, men är förmodligen nåt annat. Kopplar ur batteri, rengör poler och jordanslutningar igen. Bilen startar.

5 månader senare - samma sak. Upprepar proceduren med urkoppling plus rengöra anslutningar. Anar nu att det inte har med rengörning av anslutningar att göra , utan nåt annat. Bilen startar.

1 vecka senare - samma sak. Kopplar ur batterier under natten och kopplar in igen på morgonen. Bilen startar.

Känns alltså som nåt elfel som "går" till sig när man har kopplat ur batteriet under en viss tid. Nån form av reset verkar ske efter urkoppling (skulle tippa på en "reset"-tid på ca 30 - 60 min, eftersom de gånger jag rengjort batteriet har det varit urkopplat ca 30 - 60 min)

Är det någon som har en idé? Kan det vara styrboxen?


Jonas
Jonas Månsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane 97 - elfel - batteri / stryrbox?

Post by Stymie »

Skumt. Reset sker när datorerna tappat all spänning, troligen efter någon minut. Kan vara någon sensor som överbelastar styrboxen. Vad händer om du startar om bilen efter några minuter, timmar, dag?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
hasse_mans
Posts: 6
Joined: 23 Sep 2017, 07:12
Firstname: Jonas
Surname: Månsson
Location: Luleå

Re: Megane 97 - elfel - batteri / stryrbox?

Post by hasse_mans »

"Vad händer om du startar om bilen efter några minuter, timmar, dag?"

Menar du: - koppla ur och sedan in batteriet och sen starta efter några minuter, timmar, dag?

Vi normalt tillstånd startar bilen utan problem oavsett hur länge man väntar. Det är som om den ibland hamnar i något slags feltillstånd som åtgärdas med en urkoppling av batteriet under ca 30 minuter (denna tid är förmodligen kortare - har inte haft tillräckligt många tillfällen att prova på).

Just nu startar bilen utan problem.
Jonas Månsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane 97 - elfel - batteri / stryrbox?

Post by Stymie »

OK, intermittenta fel är svåra att felsöka. En bra bildoktor med rätt diagnosverktyg skulle kanske kunna få fram något. Eftersom bilen är gammal så behövs kanske gamla renaultdiagnosen? Har den OBDII-uttag?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
hasse_mans
Posts: 6
Joined: 23 Sep 2017, 07:12
Firstname: Jonas
Surname: Månsson
Location: Luleå

Re: Megane 97 - elfel - batteri / stryrbox?

Post by hasse_mans »

Har den OBDII uttag?

Vet ej. Måste googla och leta. Till Megan 1 1999 - 2001 verkar det finnas, men hittar inget direkt för 1997.
Jonas Månsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane 97 - elfel - batteri / stryrbox?

Post by Stymie »

Om inget OBDII uttag så är det väl Renaults XR25 som möjligen skulle kunna ta fram eventuella felkoder.

Kan du beskriva exakt vad som händer / hörs från det ögonblick som du vrider på nyckeln?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
hasse_mans
Posts: 6
Joined: 23 Sep 2017, 07:12
Firstname: Jonas
Surname: Månsson
Location: Luleå

Re: Megane 97 - elfel - batteri / stryrbox?

Post by hasse_mans »

Sorry för dålig uppdatering.

Har nu felsökt ytterligare. De senaste gångerna det inträffat har jag tagit en startkabel och kopplat direkt mellan batteriets minuspol till motorblocket (öglan där man kan lyfta motorn). Då startar den precis som vanligt. Så det är alltså dålig jordanslutning som verkar vara problemet.

Kan man koppla en kabel direkt mellan batteriets minuspol och motorblocket permanent? Några nackdelar? Fult men kanske fullt fungerande?
Jonas Månsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane 97 - elfel - batteri / stryrbox?

Post by Stymie »

Den normala jordkablaget går ju i princip den vägen. Biltema har billiga jordkablage. Kolla upp längden på de befintliga (2-3 st beroende på hur de är monterade och vilken väg de går), tänk på att även växellådan brukar ha en egen jordning till chassit. Ett enkelt jobb som tar bort framtida problem.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
hasse_mans
Posts: 6
Joined: 23 Sep 2017, 07:12
Firstname: Jonas
Surname: Månsson
Location: Luleå

Re: Megane 97 - elfel - batteri / stryrbox?

Post by hasse_mans »

Tack!

Befintligt jordkablage är:
1. Kabel: batteriets minuspol till chassit (ca20 cm)
2. Jordfläta inskruvat i motorblock till chassi

Dvs från minuspolen går det bara en kabel och den tänkte jag ersätta med en längre som jag ansluter i motorblocket (dvs som om jag kopplat på en startkabel direkt mellan minus till motorblocket fast permanent).

Kan det innebär problem om denna "nya" kabel är längre (säg 50 cm)?
Jag inser att resistansen ökar med längden, men vad kan jag få för problem?
Jonas Månsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane 97 - elfel - batteri / stryrbox?

Post by Stymie »

Det är så pass grovt kablage och kort sträcka att du inte kommer att få några problem. Rekommenderar att du tar isär befintligt kablage och kollar det. Du måste fortsatt ha en bra jord till chassit också. Annars kommer du få andra roliga problem framöver.

Nu vet jag inte vilken typ av jordkablage som sitter där men det brukar ha gått av eller ärgat sönder inuti.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Göte J
Posts: 210
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Megane 97 - elfel - batteri / stryrbox?

Post by Göte J »

Om du ökar längden 2,5 ggr kan du öka arean också 2,5 ggr och få samma resistans! Fast du bör ju även se till att kabeln från minuspol till chassit är ok jordad, jordfel är luriga och ofta intemitenta. Alltså lossa anslutningar, gör rent, inspektera, dra fast igen! Kanske behöver du inte ens byta kabel om det visar sig att någon övergång är oxiderad!
//Göte J
hasse_mans
Posts: 6
Joined: 23 Sep 2017, 07:12
Firstname: Jonas
Surname: Månsson
Location: Luleå

Re: Megane 97 - elfel - batteri / stryrbox?

Post by hasse_mans »

Tack för tipsen.Imorgon ska jag mysa lite med bilen och se till att den funkar :)
Jonas Månsson
Post Reply