Svart skärm navigator Renault Laguna III

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Flundra
Posts: 2
Joined: 30 Sep 2017, 09:43
Firstname: Patrik
Surname: Jonsson
Location: Stockholm

Svart skärm navigator Renault Laguna III

Post by Flundra »

Hej,

Har ett problem med min inbyggda navigator till Renault Laguna III -12 som ni kanske kan hjälpa mig med.

Det är helt enkelt så att displayen är svart och man får inget ljud ur högtalarna. Radion fungerar (tror jag) då bakgrundsbelysningen på knapparna tänds när man trycker igång radion. Jag kan även ansluta min telefon via bluetooth till enheten och ringa samtal (utan ljud från högtalarna förstås, men den ringer upp iaf ^^)

Manualen säger "Radion fungerar men svart display och inget ljud -> kolla säkringarna". Detta har jag gjort men de är hela. Iaf den 25A som ska vara till radion.

Finns det någon särskild säkring till displayen eller går den under samma som radion? Tänkte ifall man kunde lösa detta utan att behöva lämna in bilen.

Tack på förhand :)
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Svart skärm navigator Renault Laguna III

Post by Stymie »

Om bilen är uttagen sent så kan det vara garanti kvar? Lämna in i så fall. Vore intressant att höra vad som gått tokigt? Det är inte bara att den stängts av manuellt eller att SD-kort till navigator åkt ut? Eller att någon kommit åt nattdimning så att den står på 0?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Flundra
Posts: 2
Joined: 30 Sep 2017, 09:43
Firstname: Patrik
Surname: Jonsson
Location: Stockholm

Re: Svart skärm navigator Renault Laguna III

Post by Flundra »

Garantin har tyvärr gått ut. Allting fungerade på kvällen när jag kom hem från jobbet och på morgonen när jag skulle iväg var allt svart. Kanske är en krets i själva enheten som gått. Tänkte mest om det fanns en separat säkring till navigatorn eller om den gick på samma som radion. Svårt att hitta något om det. Google is not my friend ^^
Patrik Jonsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Svart skärm navigator Renault Laguna III

Post by Stymie »

Såg följande ...bör gälla Laguna III också.

But that’s for another topic. I just want to warn folks to NOT update the R-link on the Zoe when it requests to do so. I did it two days ago and the whole R-link didn’t boot up anymore after the update. Went straight to the Renault dealer, she was aware of the problem since they did it with one of their Zoes the day before. I took about 4 hours (mostly downloading the right software) to re-install the R-link software. They will recall all Zoes to have the R-link re-installed properly. If you don’t update in between you can at least still have navigation and music, I’m left with a black silent screen until there’sa gap to update mine. I don’t mind that too much since I got my iphone anyway and can enjoy the silence.

Ryck säkringen för enheten eller lägg av minus på batteriet i ett par minuter. I annnat fall, pröva att uppdatera mjukvaran.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply