Mycket märkligt el-fel i en Clio

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Eson22
Posts: 1
Joined: 05 Oct 2017, 12:16
Firstname: Patric
Surname: Eriksson
Location: Uppsala

Mycket märkligt el-fel i en Clio

Post by Eson22 »

Detta gäller en Renault Clio -08.
Jag märkte för ett tag sedan att halvljuset ej stängde av sig självt när jag stängde av motorn och sedan några dagar tillbaka är det omöjligt att stänga av lampan. Hur jag än ställer omkopplaren på spaken. (Eller rättare sagt den enda som fungerar. Har inte bytt H7 lampan på den andra).

Och häromdagen då jag tankade var motorn helt död då jag skulle starta. Inte någonting fungerade och startmotorn försökte inte ens gå runt. Fick då starthjälp med kablar och då fungerade allt som det skulle. Dock så märker jag att det kommer ett brummande ljud någonstans ifrån i närheten av batteriet. Och bilen har efter det dött flera gånger efter jag stängt av motorn. Dock så går allt igång igen då jag tar bort minus kabeln och sätter tillbaka den, dock med det brummande ljudet som följd.

Så nu så får jag stänga av motorn, ta loss minuspolen varje gång jag stannar motorn och sätta tillbaka den då det är dags att starta bilen.

Brummandet kan komma från en stor svart enhet uppe till vänster om batteriet.

Några idéer?

Mvh
Patric Eriksson
User avatar
dawwe1974
Posts: 46
Joined: 02 Jun 2015, 22:51
Firstname: David
Surname: Fareby
Location: Skövde

Re: Mycket märkligt el-fel i en Clio

Post by dawwe1974 »

Eson22 wrote:Detta gäller en Renault Clio -08.
Jag märkte för ett tag sedan att halvljuset ej stängde av sig självt när jag stängde av motorn och sedan några dagar tillbaka är det omöjligt att stänga av lampan. Hur jag än ställer omkopplaren på spaken. (Eller rättare sagt den enda som fungerar. Har inte bytt H7 lampan på den andra).

Och häromdagen då jag tankade var motorn helt död då jag skulle starta. Inte någonting fungerade och startmotorn försökte inte ens gå runt. Fick då starthjälp med kablar och då fungerade allt som det skulle. Dock så märker jag att det kommer ett brummande ljud någonstans ifrån i närheten av batteriet. Och bilen har efter det dött flera gånger efter jag stängt av motorn. Dock så går allt igång igen då jag tar bort minus kabeln och sätter tillbaka den, dock med det brummande ljudet som följd.

Så nu så får jag stänga av motorn, ta loss minuspolen varje gång jag stannar motorn och sätta tillbaka den då det är dags att starta bilen.

Brummandet kan komma från en stor svart enhet uppe till vänster om batteriet.

Några idéer?

Mvh
Låter som ett felande relä för halvljus automatik. Vet dock inte vart det sitter.


Skickat från min F8131 via Tapatalk
David Fareby, Skövde

Ägde en: Renault Clio Sport Tourer GT -15
Tidigare ägare av: Renault Espace -06 2.2 dci.

- Man glömmer aldrig sin första bil och sin första kvinna
Göte J
Posts: 210
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Mycket märkligt el-fel i en Clio

Post by Göte J »

Kolla jordningen av batteri och motorblock. Om det är lika som på vår Clio så går två svarta kablar från batteriets minuspol till chassi resp motorblock, lossa och gör rent! Kolla även att kontakterna är korrekt klämda. Måste ju inte vara det som är felet men jordfel ger luriga symptom!
//Göte J
Bogus
Posts: 13
Joined: 09 Oct 2006, 08:09

Re: Mycket märkligt el-fel i en Clio

Post by Bogus »

Har du dragkrok så kolla även släpvagnskontakten. Kan bli mycket märkliga fel. Råkade ut för att halvljus inte gick att stänga av o då var det oxid i uttaget.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Post Reply