Startproblem Clio 06r

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
anchorman
Posts: 1
Joined: 22 Oct 2017, 21:35
Firstname: Thomas
Surname: Ulfström
Location: Bandhagen

Startproblem Clio 06r

Post by anchorman »

Så jag har ett diverse problem med min bil som har dykt upp dem senaste veckorna.

Det hela började när jag var å handlade. Inga problem på vägen dit men bilen startade ej när jag skulle därifrån. Den tuggar några sekunder sen "ger den upp" och slutar försöka starta.
Den startade dock efter några försök.

Sen dess var det inga problem på flera körningar, dagen efter tex så startade den utan problem. Naiv som jag är så tänkte jag att det var en engångsgrej.

Men efter ett par veckor hände samma sak igen när jag var och handlade. Men den startade återigen efter ett par försök.

Men i Lördags när jag gick till bilen så var den helt död. Så död att inte ens centrallåset fungerade och självklart hände absolut inget när jag vred om nyckeln.

Svärfarn kom idag och vi startade den med startkablar, åkte ner till macken och köpte nytt batteri. Värt att nämna att när vi åkte ifrån macken startade den utan problem (detta var alltså innan vi bytte batteriet.)

När vi skulle byta batteriet märkte vi ett pip ifrån motorn, det är ganska lågt (det går inte att höra innifrån bilen och svårt att höra även utifrån om huven är stängd). Pipet tycks komma ifrån någonting nära batteriet, men min hörsel och bilkunskap kunde inte bedömma exakt vart det kom ifrån.

Vi bytte battiet och bilen startade utan problem. MEN, nu gick det inte att stänga av den istället. Vi kunde till och med ta ut nyckeln helt och hållet utan att motorn dog, alla lampor och liknande slocknade men motorn var alltså fortfarande igång.

Stängde av den genom att släppa kopplingen.

Startade den igen efter ett tag och samma problem. Efter att ha stängt av den igen så startade den inte igen. Den gjorde samma tuggande och sen la av.

Då batteriet inte verkade vara problemet så bytte vi tillbaka till det gamla batteriet men gick inte bättre där, den startade inte. Försökte med startkablar men det gick inte heller.
Fick rullat bort den och fickparkerat den.

Någon som har nån aning om vad detta kan vara? Bör noteras att bilen kör utan problem när den väl är igång.

Tacksam för svar
Thomas Ulfström
Renault Clio 06
Göte J
Posts: 210
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Startproblem Clio 06r

Post by Göte J »

Prova med att sätta startkabel mellan minuspol och motorblock/växellåda. Ev kan det vara fel på jordningen av batteriet. På min Clio sitter en svart kabel vardera från minuspol till chassi resp. motorblock. Kolla dem om det hjälper med startkabeln.
//Göte J
Post Reply