renault zoe däcktrycksvarning

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tombe691
Posts: 5
Joined: 01 Nov 2017, 06:33
Firstname: Tomas
Surname: Berggren
Location: Linköping

renault zoe däcktrycksvarning

Post by tombe691 »

Har sett att flera frågat om däcktryck men antar att årsmodeller och bilmodeller kan skilja något. EFter jag lade på nya vinterdäck började bilen varna. Enligt verkstaden måste bilen in och sensorerna nollställas. Är det någon som vet vad det kostar? Lika mycket som att skifta hjul? Hur gör alla däckverkstäder? Är det bilmärkesspecifikt, eller kan typ nemas problemas ad bildelar fixa de flesta märken?

I samband med detta upptäckte jag också att det inte fanns någon domkraft i bilen. Någon som vet om annan modells domkraft passar fästena, jämförde med kangoo, kadjur och talisman, alla var annorlunda :(
Tomas Berggren, Renault Zoe 41 kw 2017 (blå :) )
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: renault zoe däcktrycksvarning

Post by Stymie »

Alla Zoe är lika. Tyvärr så snålade Renault när de satte in TPMS i bilarna. De trodde tydligen inte att bilarna skulle säljas i länder där det blir vitt på marken. Systemet hanterar bara 4 sensorer i taget. På märkesverkstaden så har de ett Renaultspecifikt verktyg som heter CLIP som kan hantera sensorerna. Tror inte att det går med annan apparat. Ett alternativ är att köpa nya däcktryckssensorer och klona koden från sommardäcken till dem. Det är det minsta Renault borde ha gjort från början!

Om du gör däckbytet på märkesverkstaden så brukar de bjuda på omprogrammeringen. Kolla med din lokala verkstad vad de erbjuder. Det kan variera från ca 300-500 kr.

Varningsmeddelandet kan du knappa bort, men det kommer tillbaka var 10-20 km. Stega fram till 'Learning Tyre Pressure' i färddatorn, håll inne knappen ca 4-5 sekunder. Då nollas meddelandet och bilen försöker hitta sensorerna och trycket som de visar. Därefter återkommer varningen efter ca 10-20 minuters körning. Då får man göra om proceduren ... lite tröttsamt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
tombe691
Posts: 5
Joined: 01 Nov 2017, 06:33
Firstname: Tomas
Surname: Berggren
Location: Linköping

Re: renault zoe däcktrycksvarning

Post by tombe691 »

Tackar, insåg också när jag läste andra trådar att jag antagligen gjort bort mig när jag inte märkte upp sommardäcken? Håller bilen koll på vilken sensor som sitter på vilken position om jag skiftar fram och bak i vår?

Vinterdäcken var riktningsberoende så där kan jag inte skifta vänster och höger, men fortfarande fram och bak. Vad säger besiktningen, får man tvåa om däcktrycksvarningen lyser när man besiktar?
Tomas Berggren, Renault Zoe 41 kw 2017 (blå :) )
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: renault zoe däcktrycksvarning

Post by Stymie »

Du kan troligen ana vilket däck som suttit var. Skitigast i fram eftersom du har skivbromsar där, mest stenar fastnar i mönstret i bak. Tips, skriv positionen med en vattenfast tuschpenna på insidan av Renaultlogon så hittar du rätt senare.

Domkraft medföljer inte i bilar som har sprejburken. Tänk på att du istället har fri bärgning ifall du får punktering längs vägen. För att lyfta Zoen, använd en garagedomkraft samt mellanlägg (bräda eller liknande). Bilen är ganska tung.

Besiktningen har nog åsikter, men det är ju ingen permanent kod så de kan inget göra. Det är som att ha lite lite luft i ett däck, inget som påverkar besiktningsresultatet. Du kan alltid nolla varningen innan du åker in.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Ricki
Posts: 108
Joined: 11 Jul 2006, 12:17
Location: Uppsala

Re: renault zoe däcktrycksvarning

Post by Ricki »

Väcker denna tråd igen!
Nyligen beställt en Zoe som jag ej fått leverans på än. Står på centrallager hos återförsäljaren. Tänkte nu beställa vinterdäck och fick fram just detta problem när jag googlade på det.

Då jag är högst ointresserad av att byta däck på verkstad är nu min fråga: Hur irriterande är däcktrycksvarningen? Ljuder varningssignalen en gång och att det endast är lampan som fortsätter lysa. Eller återkommer varningsljudet under hela färden?

Snacka om tabbe från Renault iaf. Helt klart.

Tacksam för svar.
Rickard Löfqvist - Uppsala
Nu: Zoe Icon 109hk -18
Förr: Clio 1.2 -02
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: renault zoe däcktrycksvarning

Post by Stymie »

Det är en stor varningsruta som lyser gult. Inget pip som irriterar. Vi har åkt flera vintrar och kvitterat larmet vartefter det kommer. Trist, men det är åtgärdat i nästa generation av ZOE, dvs ZE50. Om man har en Androidtelefon, laddar ned CanZE samt har en OBDII-dongle så ska det numera gå att programmera själv om man har givarnas koder. Tyvärr inget som jag kunnat prova.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Ricki
Posts: 108
Joined: 11 Jul 2006, 12:17
Location: Uppsala

Re: renault zoe däcktrycksvarning

Post by Ricki »

Tack för svaret Stymie.

Då tänker jag faktiskt skippa TPMS i vinterdäcken jag ska beställa nu. En varningsruta kan jag leva med för att slippa allt bök vid däckskifte.
Rickard Löfqvist - Uppsala
Nu: Zoe Icon 109hk -18
Förr: Clio 1.2 -02
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: renault zoe däcktrycksvarning

Post by Stymie »

Ett alternativ är att klona befintliga sensorkoderna till nya sensorer och montera dem i vinterdäcken. Räkna med att återförsäljaren inte vet vad du menar. Stäm av med en oberoende däckfirma först, de har bättre koll. ZOEn klarar bara av fyra sensorkoder som sagt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Erik.Johansson
Posts: 10
Joined: 10 Nov 2018, 14:04
Firstname: Erik
Surname: Johansson
Location: Stockholm

Re: renault zoe däcktrycksvarning

Post by Erik.Johansson »

Går det inte att stänga av TPMS på den så man slipper problemet.
Jag har stänger av TPMS på min gamla Laguna 2 när jag sätter på vinterdäcken.
Jag har en felkodsläsare jag stänger av den med men en verkstad borde kunna stänga av den tycker jag, det är inget krav på TPMS i Sverige.
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... ngssystem/
Erik Johansson
bjorn.enroth
Posts: 1
Joined: 25 Nov 2019, 18:02

Re: renault zoe däcktrycksvarning

Post by bjorn.enroth »

Jag kan upplysa om att Renault gått ut till märkesverkstäderna och sagt att de ska ta betalt för uppdatering av TPMS. Bilia ska ha 1000kr för detta, och det bokas inte samtidigt som däcksbytet. Ett separat besök ska det vara, eftersom däcksbytarna inte hinner med på avsatt tid.

Jag kommer just därifrån, och kokar inombords. Snacka om att jag struntar i TPMS-varningen med V-däcken på!

Vår andra ZOE hade inga V-däck, och jag valde tydligen rätt i att beställa bara vintergummi, och la på på samma fälgar. Det kostade alltsomallt 800kr, och TPMS är intakt.
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: renault zoe däcktrycksvarning

Post by Stymie »

Surt. Appen CanZE samt en OBD-II dongel löser problemet (om man har en androidtelefon, snart även på iOS).
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
MrPaso
Posts: 1
Joined: 14 Sep 2020, 13:39
Firstname: Timo
Surname: Paso

Re: renault zoe däcktrycksvarning

Post by MrPaso »

Hej

Kan man använda en OBD-II dongel fast bilen har fabriks garanti, med den kan man väl ställa till fel i systemet eller är det riskfritt ?

MrTImo
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: renault zoe däcktrycksvarning

Post by Stymie »

Det är riskfritt om man enbart läser ut data ur systemet.

En annan uppdatering avseende denna tråd är att ZOE av modellår 2020 (eller senare) har annat däcktrycksövervakningssystem samt har annat protokoll i kommunikationen via OBD-II. CanZE fungerar inte till de nya bilarna per 2020-09-14.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Jannese
Posts: 1
Joined: 27 Oct 2022, 09:44
Firstname: Jan
Surname: Seman

Re: renault zoe däcktrycksvarning

Post by Jannese »

Tpms-systemet sägs vara ändrat 2020. När jag nu bytte till vinetdäck på min Zoe 2019 läste Bilia av sensorerna med en ”dator” som sedan anslöts till obduttaget och uppdaterde zoens dator.

Jag ska uppgradera rill en Zoe 2022. Måste samma förfarande ske när jag byter till vinterdäck eller kan fler än 4 tpmsvärden lagras i bilens dator?
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: renault zoe däcktrycksvarning

Post by Stymie »

Nyaste modellen av ZOE (ZE50) har plats för åtta koder. Tänk på att måste programmeras in första gången på samma sätt som med de äldre modellerna. Därefter är det bara att byta vår och höst.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply