problem med växelväljaren på min nya zoe

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
tombe691
Posts: 5
Joined: 01 Nov 2017, 06:33
Firstname: Tomas
Surname: Berggren
Location: Linköping

problem med växelväljaren på min nya zoe

Post by tombe691 »

Har precis passerat mina första 1000 mil men sen blev det stopp. Fick varken i back eller fram-läge med växelväljaren. Tror det var i samma läge jag fick en ca 5 cm lång sprint i handen och eventuellt en liten plastbit. Tryckte på assistansknappen och fick dit en bärgare men sen är det stopp. Bilen kommer bli ståendes på auktoriserad verkstad i ett par veckor innan de ens trodde de har tid att titta på den. Detta är min första nya bil och många som köper nytt säger ju att det är en fördel att inte riskera att bli ståendens. Assistans låter bra, men det verkar bara innebära att du får hjälp att hämta bilen och en möjlighet att ta dig hem. Jag kunde få hyrbil 3 dagar, dock ingen elbil.

2 frågor
Någon som råkat ut för detta med växelväljarproblem tidigare (finns ju egentligen ingen växellåda på bilen enligt säljare men har svårt med begreppen) Spak mellan stolar brukar för mig vara en växelspak.

Vad är rimligt att förvänta sig gällande generalagentens åttagande när en ny bil blir ståendes? För varje dag som går låtar jag ju min omgivning ta del av mina missöden vilket antagligen avskräcker en och annan från att köpa en liknande bil. Hade det varit något trasigt från biltema eller clasohlsson hade man haft en ny i handen när man lämnade butiken, men det handlar ju om lite andra pengar...
Tomas Berggren, Renault Zoe 41 kw 2017 (blå :) )
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: problem med växelväljaren på min nya zoe

Post by Stymie »

Tråkigt att råka ut för något sådant. Renault har haft problem med växellådsspärren. De t.o.m. sköt upp leveranserna i våras då de behövde göra ett ingrepp i lådan. Bilar som var på väg till kunder blev ståendes i veckor. Nu vet jag inte när din är uttagen, men det har varit fler som råkat ut för det i fält.

1. Vid problem med växelväljaren. Kolla alltid bilen verkligen är igång! Eftersom bilen inte låter något så vet man inte alltid om den är igång eller inte även om fläkt mm kan vara igång om man kört förvärmningen. Jag har råkat ut för det, tryckte inte ned bromsen ordentligt, tryckte på startknappen. Växeln låst. Tittade inte på displayen direkt, men där stod det: 'Press brake + start'.

Om man kan bortse från handhavandet och det istället är något problem med själva bilen. Prova alltid att stänga ned helt, lås, lås upp, starta igen. Eventuellt kan du behöva ge bilen 5-10 minuter i låst läge för att den ska gå ned i djupvila. Då får bilen nolla sig och kolla av sig ordentligt igen.

I instruktionsboken finns även en förklaring till hur man kan frigöra växelväljaren för att få den till exempelvis neutral vid problem (exempelvis om bilen är strömlös). Då behöver man lyfta på plastringen runt växelväljaren och trycka på en speciell punkt nedanför spaken. Se sida 90 av 200 i den engelska handboken. http://myrenaultzoe.com/Docs/ZoeHandbook_ENG.pdf

Tips, parkera alltid med parkeringsbromsen aktiverad. Låt inte bilens tyngd vila på låspinnen i växellådan. Med en manuell så har det inte någon direkt betydelse, men på en automatlåda/reduktionslåda så har det stor betydelse.

2. När det gäller Renaults och ÅFs åtaganden så får vi nog tyvärr inte ha så stora förhoppningar.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
tombe691
Posts: 5
Joined: 01 Nov 2017, 06:33
Firstname: Tomas
Surname: Berggren
Location: Linköping

Re: problem med växelväljaren på min nya zoe

Post by tombe691 »

tror den är daterad december 16 och som du säger, leveransen blev försenad för det kunde vara något med lådan på vissa modeller.

Just nu ligger sprinten bredvid växelspaken och bilen kommer varken framåt eller bakåt och står på verkstad och väntar på ledig mekaniker som förhoppningsvis har tid att titta på det inom två veckor. Kommer hinna skriva mycket om mina negativa upplevelser under tiden, synd när allt började så bra.
Tomas Berggren, Renault Zoe 41 kw 2017 (blå :) )
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: problem med växelväljaren på min nya zoe

Post by Stymie »

Tappa inte förtroendet för bilen. Vår R240 har gått felfritt bortsett från att den blev påkörd bakifrån när den var 3 månader gammal. Tyvärr skramlar det lite från bakänden och jag har inte hittat källan till ljudet.

Mest irriterande är nog alla hybridbilsägare som ockuperar laddstolpar överallt med sin långsamma laddning. Vi som kör 100% på el behöver laddstolpen mer än dessa 'miljöbilar'.

Om du är med i Facebook så finns två bra grupper att gå med i som är avsedda för Zoe-ägare.

Engelsk:
Renault Zoe Owners Club & Z.E. Owners Club (RZOC)

Svensk:
Renault ZOE Sverige
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
tombe691
Posts: 5
Joined: 01 Nov 2017, 06:33
Firstname: Tomas
Surname: Berggren
Location: Linköping

Re: problem med växelväljaren på min nya zoe

Post by tombe691 »

mitt mål är att bilen ska kunna rulla mellan 25.000-30.000 mil på 15 år utan några större ingrepp, vet inte om det är en alltför optimistisk siffra..?

Någon som vet om återförsäljaren har några förpliktelser om att åtgärda saker snabbt på nya bilar?

Jag har köpt en ny bil med 5 års garanti för att slippa problem, nu står den still ett par veckor, vilket innebär att jag betalar skatt och försäkring utan att kunna åka i den, har tvingats köpa månadskort för att ta mig till jobbet och redan lagt 2000 kronor i bensin på andrabilen för mil som normalt skulle körts med zoen.
Tomas Berggren, Renault Zoe 41 kw 2017 (blå :) )
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: problem med växelväljaren på min nya zoe

Post by Stymie »

25000-30000 mil under 15 år är nog lite optimistiskt att åka felfritt. Det kommer dock vara billigare än en motsvarande ICE. Man får räkna med att byta hjulupphängningsdelar (styrleder, spindelleder, fjädrar) etc på en bil som Zoen då den är tung för sin storlek. Det är visserligen garantijobb de första 5 åren, men man får ingen direkt ersättning för det. Dessutom byts 12V-batteriet ut vart tredje år.

Skatten är inte mycket att bråka om, 360 kr/år. Försäkringen ligger på ca 4000-4500 kr/år och batterihyran (har du köp eller hyr du batteriet?) svider mer i kombination med alternativkostnaden. Det normala är att man sparar kvitton på utlägg och claimar mot Renault/RCI eller ÅF beroende på vem som är ansvarig. Sedan gör de en bedömning om det är ett rimligt krav eller inte.

Garantin innebär inte att man slipper problem, men kostnaden för felen ska bli minimal.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply