Dieselvärmare värmer dåligt

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Dettzon
Posts: 6
Joined: 24 Sep 2017, 13:33
Firstname: Dette
Surname: Eriksson
Location: Svärdsjö

Dieselvärmare värmer dåligt

Post by Dettzon »

Hejsan! Köpte en renault megane 1.5dci -13 för ett tag sedan med eftermonterad dieselvärmare med timer. Nu när det börjar bli lite kallt och behöver den så märker jag att det inte blir någon värme i kupén. Motorn blir varm och så fort jag startar fläktarna själv så blåser det varmluft. Men det verkar inte som att fläkten blåser nå vidare när man bara startar värmaren. Någon som vet vad det kan vara för fel? Mvh Dette Eriksson
Dette Eriksson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Dieselvärmare värmer dåligt

Post by Stymie »

Är den konstruerad för att blåsa varmluft? Eller är den bara gjord för att förvärma motorn?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dettzon
Posts: 6
Joined: 24 Sep 2017, 13:33
Firstname: Dette
Surname: Eriksson
Location: Svärdsjö

Re: Dieselvärmare värmer dåligt

Post by Dettzon »

Stymie wrote:Är den konstruerad för att blåsa varmluft? Eller är den bara gjord för att förvärma motorn?
Oj, det vet jag inte. Jag trodde alla dieselvärmare skulle värma kupén också. Annars är det ju värdelöst. Men jag satt i bilen och lyssnade när jag startade värmaren och efter ca 2 minuter lät det som att fläktarna i kupén startade. Men på absolut lägsta hastighet. Man känner att det kommer liiiiite värme från fläktarna. Men inte tillräckligt för att man ska slippa ta fram is-skrapan.
Dette Eriksson
Post Reply