mégane II konstigt startljud

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mallgroda
Posts: 8
Joined: 02 Feb 2009, 10:05
Location: Skövde

mégane II konstigt startljud

Post by mallgroda »

Har en Mégane touring -05 med 5000 mil på mätaren. För två veckor sedan började bilen låta underligt vid uppstart. Det lät som om startmotorn inte släppte när motorn gått igång, ett klart skorrande/mekaniskt ljud högt skrikigt. Ljudet uppkom inte var gång bilen startades men åtmintonde någon gång per dag och var inte temperaturrelaterat om bilen stått i garage över natten eller stått ute i minusgrader. Efter kontakt med min servicetekniker på bilia i Skövde och han hade hört när och hur ljudet lät, så uteslöts startmotorn då han varit ute för ett liknande ljud vid ett tidigare tillfälle. Då hade startmotorn bytts men det var inte orsaken till ljudet, utan det hade varit det variabla kamaxeldrevet som orsakade ljudet. Tid beställdes på verkstan och det variabla kamaxeldrevet och kamrem byttes på en Maxigaranti :D som ingick vid köpet av bilen.
Stefan Wiren
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: mégane II konstigt startljud

Post by Tony »

mallgroda wrote:Har en Mégane touring -05 med 5000 mil på mätaren. För två veckor sedan började bilen låta underligt vid uppstart. Det lät som om startmotorn inte släppte när motorn gått igång, ett klart skorrande/mekaniskt ljud högt skrikigt. Ljudet uppkom inte var gång bilen startades men åtmintonde någon gång per dag och var inte temperaturrelaterat om bilen stått i garage över natten eller stått ute i minusgrader. Efter kontakt med min servicetekniker på bilia i Skövde och han hade hört när och hur ljudet lät, så uteslöts startmotorn då han varit ute för ett liknande ljud vid ett tidigare tillfälle. Då hade startmotorn bytts men det var inte orsaken till ljudet, utan det hade varit det variabla kamaxeldrevet som orsakade ljudet. Tid beställdes på verkstan och det variabla kamaxeldrevet och kamrem byttes på en Maxigaranti :D som ingick vid köpet av bilen.
verkar vara ett vanligt fel, om man läser lite trådar här... skönt att det löste sig för dig..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Kaymanian
Posts: 8
Joined: 18 Aug 2007, 12:54
Location: Västra Bötaland

liknande problem

Post by Kaymanian »

men ljudet uppkommer för det mesta första gången man starter bilen för dagen. har pågått typ 5 ´månader...on and off. men nu är det on ganska mycket.

tror inte jag har den max garanti men borde gå på nån annan typ av garanti ??

annars vad kan sån kosta ???

hur allvarligt är det, finns det risk att bilen bli allvarligt skadad vid start en dag ???

magane touring 05, med 5300 mil
Konnie Thomson
mallgroda
Posts: 8
Joined: 02 Feb 2009, 10:05
Location: Skövde

Post by mallgroda »

Ingen aning vad det kan kosta att bara byta det variabla kamaxeldrevet. Men det var rätt mycket att plocka ner samt att dom bytte kamrem samtidigt som allt var nere då man ej återmonterar en kamrem som har varit demonterad. Ring och hör med en serviceverkstad om pris. Tänk på att du har ett kamremsbyte som ligger i tiden framför dig. Om din bil är tillverkad 04 med årsmodell 05 så räknas livslängden mellan kamremsbyte 12000 mil eller 5 år mellan byte från tillverkningsdatum. Det variabla kamaxeldrevet styrs hydrauliskt (oljetryck) och ett mekaniskt ljud innebär metallkontakt och har det som du skrev upplevt att det ökar mellan tillfällena som det låter så kommer det förr eller senare leda till ett haveri någonstans. Metallpartiklar i oljan vill man ju inte ha
Stefan Wiren
Ajson
Posts: 66
Joined: 17 Sep 2008, 12:00
Location: Borlänge

Post by Ajson »

Åtgärdade för två veckor sedan det felet du beskriver på min Megane-05a.
(VVT enhet/hjul) vilket diagnostiserades av ett "knackande" ljud vid start, ev lite extra mkt ljud vid kallstart.

Enl min Volvo/Renault verkstad så hade de aldrig varit med om att man åkt på något haveri pga att man inte åtgärdat detta omedelbart vid första symptom.I mitt fall tog det över två månader från första gången jag reflekterade över ljudet tills jag lämnade in den på verkstad.dock blir ljudet bara mer och mer tydligt ju längre det dröjer innan rep.

I mitt fall täcktes felet av motorgarantin på min försäkring..kan vara värt att kolla upp! Självrisk betalades med i detta fall 20% av reparationskostnaden eller minimum 2000kr,vilket jag fick betala.

Det fanns tydligen oxå någon form av goodwill eller matris system på Renault verkstad över detta fel..beroende på årsmodell samt hur långt bilen gått kunde man få en viss rabatt på jobbet. (hade ju varit ett alt om inte min försäkring täckt reparationen) dock gällde tydl inte denna grej om bilen gått för långt...så ytterligare ett alternativ till o inte vänta för länge innan man lämnar bil till verkstad..

Som tidigare inlägg beskrev det skall du beakta att ett kamremsbyte snart skall göras på bilen... Vid denna reparation så byts ju även K-remmen... vilket annars vid ett senare tillfälle hade blivit kostsamt i mitt fall.

I samma veva rekomenderas att vattenpump samt remmar byts då allt ändå är nerplockat. kostade ca 2500kr extra men klart rekomenderbart..

Allt som allt hamnade det på ca 4500kr och då böts även som sagt k-rem samt vattenpump/ remmar.. vet ej vad det hade kostat med k-rems byte samt vattenpump osv..men tror att det är en betydligt högre kostnad än mina 4500 kr som jag nu fick betala .. :roll:
Anders Jansson
mickekling
Posts: 2
Joined: 30 Jun 2017, 19:30
Firstname: Mikael
Surname: Klingbjer
Location: Fagersta

Re: mégane II konstigt startljud

Post by mickekling »

I mitt fall försvann detta ljud när jag bytte kamaxeldrev.
Mikael Klingbjer
Renault Mégane 1.6 16V Touring Sport 2006
renstig
Posts: 7
Joined: 29 Jul 2016, 09:56
Firstname: Stig
Surname: Andersson
Location: Jät

Re: mégane II konstigt startljud

Post by renstig »

Har också detta fel. En underlig sak jag kommit på är att om jag sätter i nyckeln tar det lugnt tar på bälte mm så startar den utan oljud, har också kollat på youtube om kamaxeldrevet så det är underligt att det funkar när jag gör som jag beskrev.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Stig Andersson
Post Reply