Styrspindel, lagerhus???

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
vägkung
Posts: 24
Joined: 26 Oct 2017, 21:43
Firstname: Michael
Surname: Lindgren
Location: Säter

Styrspindel, lagerhus???

Post by vägkung »

Renault Laguna 2002.

Ska byta framhjulslagret på höger sida, och jag tänkte ta bort "styrspindeln/lagerhuset från bilen så det blir lättare att meka med bytet till nytt lager.
Lagerhuset/styrspindeln sitter fastskruvad i fjäderbenet med två bultar, och när jag sen ska sätta dit det igen, hur vet jag att det hamnar på samma ställe som därifrån det blev bortskruvat?? Eller kan det bara bli på ett vis, alltså det rätta??? Eller hur ska jag göra??
Michael lindgren
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Styrspindel, lagerhus???

Post by Stymie »

Det hamnar på rätt ställe, men som alltid mät och skriv upp lite olika avstånd. Om det efter montering inte stämmer med något avstånd, lämna in den för en framvagnsinställning.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
vägkung
Posts: 24
Joined: 26 Oct 2017, 21:43
Firstname: Michael
Surname: Lindgren
Location: Säter

Re: Styrspindel, lagerhus???

Post by vägkung »

Återigen, mycket tack för svar :racesmile:
Vad är det för storlek på muttern som hållet drivaxeln i navet? Har en handbok (haynes) men kan inte hitta info om det.
Michael lindgren
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Styrspindel, lagerhus???

Post by Stymie »

Vet inte, men gissar på 32. Mät så har du svaret.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
vägkung
Posts: 24
Joined: 26 Oct 2017, 21:43
Firstname: Michael
Surname: Lindgren
Location: Säter

Re: Styrspindel, lagerhus???

Post by vägkung »

Problemet är att bilen jag mekar med står 25 mil från där jag bor så mäta blir svårt, tänkte att nån visste så jag kunde ta med rätt hylsa
Michael lindgren
Göte J
Posts: 210
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Styrspindel, lagerhus???

Post by Göte J »

Enkelt! Titta i din verktygslåda, den dimension som saknas ska du ha!
Skämt åsido, på min Laguna 1 vill jag minnas det var 34-hylsan som passade.
//Göte J
vägkung
Posts: 24
Joined: 26 Oct 2017, 21:43
Firstname: Michael
Surname: Lindgren
Location: Säter

Re: Styrspindel, lagerhus???

Post by vägkung »

Nu har jag skaffat två hylsor till muttern som håller drivaxeln, en 32mm och en 34mm:s hylsa, hoppas det nu bara är en av dom som funkar.

En fråga angående navet.
Sitter navet "bara" ipressat i själva styrspindeln/lagerhuset, eller sitter det fastskruvat i huset??
Har kollat bilder på bildelsbasen på styrspindel/lagerhus och det är svårt att se hur själva navet sitter fast (skruvat eller inte??)
Och det står inget i Haynes verkstadshandbok heller.

Dammskyddet som följer med lagersatsen, är det bara att "knacka i ringen" eller finns det något jag bör tänka på??
Michael lindgren
vägkung
Posts: 24
Joined: 26 Oct 2017, 21:43
Firstname: Michael
Surname: Lindgren
Location: Säter

Re: Styrspindel, lagerhus???

Post by vägkung »

Nu är det klart med navet och lagret, eller rättare sagt, det blev en liten fadäs när jag skulle sätta dit styrspindeln med det nya lagret :oops: . Jag tappade spindeln i golvet och den landade så olyckligt på en stor hylsa att "tätbrickan" som abs-kontakten fästs vid gick sönder, det var bara att häkta fast kontakten och dess sladd med ett buntband tills nytt lager och "tätbrickan" (igen) skall pressas i :roll:

Nu hade jag möjlighet att få hjälp med i och urpressning av lagret, vet inte i dagsläget om jag kan få det till nästa gång.
Jag funderar på att köpa ett sånt där verktyg med olika hylsor som man ska använda för att pressa i lager, men jag funderar lite om verktyget verkligen mäktar med att pressa ur och i lagret, det är trots all bara en bult och brickor plus hylsor (visserligen tjock bult) som ska pressa i och ur lagret, är det någon som har använt ett sådant verktyg så vore jag mer än glad för om ni berättade hur det gick.

Svarar mig själv, storlek på muttern på drivaxeln är 32mm.

Just ja, eftersom ABS-lampan och ESP indikeringen lyser på instrumentbrädan så undrar jag om de två indikeringarna försvinner automatiskt när jag satt dit en ny hållare för ABS-kontakten är ditsatt??
Eller måste lampan släckas med en OBD-läsare??
Michael lindgren
Post Reply