Underligt elfel Renault Megane 2001

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
captainbob
Posts: 4
Joined: 26 Nov 2017, 11:19
Firstname: Bob
Surname: Sjökvist
Location: Karlskoga

Underligt elfel Renault Megane 2001

Post by captainbob »

Hej!

Har ett underligt elfel på frugans Megane av lite äldre årsmodell.
En dag bara så så gick det inte att låsa bilen med fjärrkontrollen. Immobilizern gav sig också. Blinkers, centrallås och torkarna la också av. När jag slår på tändningen så liksom surrar det i elboxen som sitter där nere vid vänsterknät. Jag har även provat med en annan sådan box men det blir exakt samma fel.

Nu när jag gick ut för att testa lite till så har immobilizern totalt lagt av. Eller ja den är på hela tiden. Blinkers, centrallås och torkare är ur funktion. Det liksom piper lite i den där elboxen. Fjärrkontrollen är helt responslös.

Skroten eller är det bara jag som missar nåt enkelt? Den funkar för övrigt bra. Gick fint innan det liksom bara la av. Ingen förvarning heller utan det bara slutade funka. Som om det är nån elektrisk komponent någonstans som kortslöt.

Tacksam för svar


Mvh Bob
Bob Sjökvist
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Underligt elfel Renault Megane 2001

Post by Stymie »

Börja alltid med att kolla att du har bra jord (startkabel från minus på batteri till motorblocket) samt att du har tillräcklig spänning på batteriet.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
captainbob
Posts: 4
Joined: 26 Nov 2017, 11:19
Firstname: Bob
Surname: Sjökvist
Location: Karlskoga

Re: Underligt elfel Renault Megane 2001

Post by captainbob »

Jag ska försöka hitta multimetern och mäta. Lite rörigt här hemma. Dock så funkar allt annat utan några fel. Blinkar inte i strålkastarna, bakljusen eller instrumentpanelen. Inga andra typiska fel iallafall som relaterar till dålig jord...
Bob Sjökvist
captainbob
Posts: 4
Joined: 26 Nov 2017, 11:19
Firstname: Bob
Surname: Sjökvist
Location: Karlskoga

Re: Underligt elfel Renault Megane 2001

Post by captainbob »

Det var som jag trodde. 0 Ohm mellan minus och motorblock. Nu har jag inte tillgång till en isolationsmätare men det är troligen inget fel på jordningen.
Bob Sjökvist
Post Reply