Bromsproblem efter kopplingsbyte Megane II (oklart samband)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Dante-
Posts: 14
Joined: 03 Oct 2010, 18:54
Location: Onsala

Bromsproblem efter kopplingsbyte Megane II (oklart samband)

Post by Dante- »

Hej!
Provar att slänga ut en fråga jag har då jag vet att det sitter många duktiga på Renault här.
Tror jag har någon läcka någonstans och att jag får in luft i bromssystemet.

Jag har nyligen bytt koppling med urtrampningslager (hydrauliskt). Jag fick info om att det var någon gummipackning som var sliten och därför var det svårt att lufta.

Vet inte om det kan ha ett samband, men när jag nu efteråt har kört bilen så tog bromsarna dåligt. Provade att lufta dem broms för broms - och ja - de tog då sedan jättebra. En stund. Efter bara några minuters körning så blir bromsarna sämre. Har kollat efter läckage - och det ser svettigt ut där man luftar kopplingen. Även bakom huvudbromscylindern sitter en stor rund behållare i plåt (tryckblåsa?) och där tycker jag mig se att det är lite fuktigt som runnit ner. Har även ett läckage i botten på den där slangen som pekar rakt upp från växellådan (nivåslang?) med plugg i ena änden.
Bromsoken bak är rätt nya, alla bromsrör utom de längst fram i motorutrymmet är bytta. Inga läckage vid bromsarna.

Min ide är att om det är något som läcker in tjuvluft då man kopplar så kke det kan komma till bromssystemet på något sätt då bromsvätskan fylls på i samma behållare.

Någon som har kunskap om var jag skall börja leta.

Mvh Dante-
Daniel
Dante-
Posts: 14
Joined: 03 Oct 2010, 18:54
Location: Onsala

Re: Bromsproblem efter kopplingsbyte Megane II (oklart samba

Post by Dante- »

Någon som kke har råkat ut för liknande? Perfekta bromsar efter luftning... kör ett par minuter.. de blir sämre. Funderar på huvudbromscylindern...
Daniel
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Bromsproblem efter kopplingsbyte Megane II (oklart samba

Post by Stymie »

Sjunker pedalen om du håller nere pedalen en längre stund vid stillastående?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dante-
Posts: 14
Joined: 03 Oct 2010, 18:54
Location: Onsala

Re: Bromsproblem efter kopplingsbyte Megane II (oklart samba

Post by Dante- »

Svårt att säga... tyckte inte det först, men är lite osäker... jag tycker mer att den blir liksom svampig men den håller trycket ganska bra.... Mer påtagligt då man kört en stund... då tar den bättre på första bromset... men bromsar jag kort därefter så tar den sämre o sämre.... nästan så att man behöver bygga upp ett tryck...
Daniel
Dante-
Posts: 14
Joined: 03 Oct 2010, 18:54
Location: Onsala

Re: Bromsproblem efter kopplingsbyte Megane II (oklart samba

Post by Dante- »

Så nej det känns inte riktigt som pedalen sjunker... mer att man inte kan bromsa kort inpå en tidigare inbromsning för då tar den dåligt.... men så bra som den tog när vi hade luftat... det har jag inte fått tillbaka... jag är lite rädd att den på något sätt nyper in luft via kopplingen... batteriet är väl heller ej det bästa.. kan det ha med det att göra på något sätt?
Daniel
GLR
Posts: 14
Joined: 03 Mar 2011, 21:07
Location: Nyköping
Contact:

Re: Bromsproblem efter kopplingsbyte Megane II (oklart samba

Post by GLR »

Är bromsservo och kopplingsservo kopplade till vacuum efter gasspjället? Det borde finnas backventiler på vacuumslangarna till dessa. Om det är något läckage i dessa slangar eller backventiler borde det kunna ge sådana symptom.
Gunnar Lysell
Dante-
Posts: 14
Joined: 03 Oct 2010, 18:54
Location: Onsala

Re: Bromsproblem efter kopplingsbyte Megane II (oklart samba

Post by Dante- »

Jag är nog inte så kunnig på det området. Skall försöka undersöka detta.
Daniel
Dante-
Posts: 14
Joined: 03 Oct 2010, 18:54
Location: Onsala

Re: Bromsproblem efter kopplingsbyte Megane II (oklart samba

Post by Dante- »

Kom på en sak till. Hade ju inte på strömmen då vil luftade... sedan körde vi luftningen i fel ordning.... kan det vara så att abs enheten hade luft i sig som kom ut i systemet efter se första bra inbromsningarna.... mvh Daniel
Daniel
Post Reply