Felkoden: P0141 O2-sensor värmekrets (bank 1, sensor 2)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Renault2004
Posts: 42
Joined: 19 Nov 2013, 08:58
Firstname: Maria
Surname: Nilsson
Location: Kristianstad

Felkoden: P0141 O2-sensor värmekrets (bank 1, sensor 2)

Post by Renault2004 »

Hej!
Någon som haft liknande problem? [smilie=001_07.gif]
Fick denna felkod på besiktningen. Har bytt bakre lambdasensorn emot en helt ny som är köpt efter regnr. Raderade felkoderna sen körde in och besiktiga.
Fick bromsbelägg bak, yttre styrled vänster/förarsidan sen denna felkod P0141 O2-sensor värmekrets (bank 1, sensor 2). :cry: :(

Hur ska jag fixa så att den försvinner? Kretsfel? :?:

Mvh/
Sylvia
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
User avatar
Renault2004
Posts: 42
Joined: 19 Nov 2013, 08:58
Firstname: Maria
Surname: Nilsson
Location: Kristianstad

Re: Felkoden: P0141 O2-sensor värmekrets (bank 1, sensor 2)

Post by Renault2004 »

Vet ingen detta eller har ingen fått den felkoden? :?:
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
emwklas
Posts: 1
Joined: 30 Dec 2011, 16:05
Location: Borås

Re: Felkoden: P0141 O2-sensor värmekrets (bank 1, sensor 2)

Post by emwklas »

Med tanke på att du skrev inlägget i december 2017 antar jag att du redan fixat felet.

Jag har fått samma fel nu, P0141 O2-sensor värmekrets (bank 1, sensor 2), och undrar om sonden är svår att byta, hur den sitter ect.
Skulle vara fantastiskt om nån hjälpsam själ har nån bild på placeringen.

Till sist: Var det sonden, eller nåt annat fel (anslutningen) på din bil?
Klas Gillberg

Grand Scenic -04
User avatar
Renault2004
Posts: 42
Joined: 19 Nov 2013, 08:58
Firstname: Maria
Surname: Nilsson
Location: Kristianstad

Re: Felkoden: P0141 O2-sensor värmekrets (bank 1, sensor 2)

Post by Renault2004 »

Hej!
Jo det var lambdasonden bak som var fel på min, den hade gett upp. :cry: Så fick hjälp att byta den men det blev något glapp fel i kontakten då den byttes, troligen hamna den snett. Så vi fick ta av kontakten igen, sätta i kontakten ordentligt. Gå in med datan i bilens data sen radera felkoden så att lampan sluta lysa i instrumentpanelen. Köra med bilen ett par dagar för att sen sätta datan i den igen och göra felsök igen sen därefter radera ev felkod(minns inte om den koden kom upp igen men tror det) därefter besiktiga jag dagen efter och felkoden kom inte upp där. :D Så troligen behövde lamdasonden "köras in" ett par mil för att hitta rätt. :D Inga problem med lamdan sen dess. :)

Vad gäller placeringen så sitter lamdan inte så illa till, lyft upp bilen fram så ser du lamdasonden ungefär mittpå undertill, kanske lite åt höger men inte mycket. Det som är krångligt är att få ut den gamla och sätta dit den nya. Det var där som det blev fel på min bil, kontakten kom lite snett troligen. Så en stor kopp med tålamod, fingerkänsla, tid och logiskt tänkande med en skopa sunt förnuft så är den enkel att byta. :racesmile:
Lycka till!
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
Post Reply