Megane II nyckelkort krångel

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mats F
Posts: 48
Joined: 06 Dec 2017, 11:12
Firstname: Mats
Surname: Fredsson
Location: Öland!

Megane II nyckelkort krångel

Post by Mats F »

.
Jag fick två nyckelkort med min Megane, de funkar båda utmärkt att låsa upp med, men...

När jag sätter det ena i korthållaren i panelen, så känner inte bilen av kortet. Säger bara "sätt i kortet". Är startspärrdelen död, men dörrlåsdelen hel?
Jag har sökt info i tidigare inlägg, men där fann jag inget.

Logiskt sett borde man kunna köra om man kan låsa upp, men så verkar det inte vara.
Någon som vet? Instruktionsboken ger inget svar.

På tal om nyckelkortet, finns de både med handfree och utan? Jag blir inte klok på det, och instruktionsboken förklarar inte det heller, bara att det förekommer.
Det står nåt om knapp på dörrhandtaget, men jag ser då ingen knapp där..?

Kan man aktivera/avaktivera funktionen, eller är det något som är/inte är inbyggt från början?
Mats Fredsson
Megane II CC -05
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane II nyckelkort krångel

Post by Stymie »

Hittar bilen något kort så att du kan starta?

Det finns ingen koppling mellan dörrupplåsning och startmöjlighet. Det är två skilda funktioner.

Handsfree är en fabriksoption, bilar som har det har den lilla gummiknappen på handtagen. Går i princip inte att eftermontera (möjligen om du tar nycklar, handtag och kompletta datorsystem etc från annan bil)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mats F
Posts: 48
Joined: 06 Dec 2017, 11:12
Firstname: Mats
Surname: Fredsson
Location: Öland!

Re: Megane II nyckelkort krångel

Post by Mats F »

Nej, bilen känner inte av att jag sätter in kortet i panelen.
Den skriver bara att jag ska sätta i kortet.

Så förmodligen har "tändningen" lagt av i kortet, och bara dörrlåsning lever. Då får det kortet läggas åt sidan.

Ok, jag har inga såna knappar på min. Då förstår jag.

Verkar inte heller finnas antisladd, lite konstigt då den har xenon och skinninredning.

Tack för svaren! :-)
Mats Fredsson
Megane II CC -05
anlu
Posts: 33
Joined: 07 Dec 2007, 20:37
Firstname: Anders
Surname: Lundberg
Location: Sundbyberg

Re: Megane II nyckelkort krångel

Post by anlu »

Hej Mats

Hittade bra info på det brittiska forumet om nyckelkortet. Den här killen ska ju ha credits för innehållet(även om han är sur för dålig respons):
http://www.renaultforums.co.uk/17-elect ... pment.html

Annars finns ett företag i Linköping som reparerar bilnycklar, är försiktig med att länka direkt till företag men googla på carkey :)
Anders Lundberg Sundbyberg/Linköping/Öland;Megane II,-05 CC 2.0 16V Turbo (F4RT).
Mats F
Posts: 48
Joined: 06 Dec 2017, 11:12
Firstname: Mats
Surname: Fredsson
Location: Öland!

Re: Megane II nyckelkort krångel

Post by Mats F »

anlu wrote:Hej Mats

Hittade bra info på det brittiska forumet om nyckelkortet. Den här killen ska ju ha credits för innehållet(även om han är sur för dålig respons):
http://www.renaultforums.co.uk/17-elect ... pment.html

Annars finns ett företag i Linköping som reparerar bilnycklar, är försiktig med att länka direkt till företag men googla på carkey :)
Mycket intressant! Jag har just det fenomenet med min ena nyckel. Ska prova när det ges, att pilla upp det kortet "som inte syns" och löda om anslutningarna han pekar ut.

Nu är det ingen panik, då ena nyckelkortet gör båda sakerna, men det kan ju vara bra om extrakortet också funkar fullt ut.
Mats Fredsson
Megane II CC -05
nisseo
Posts: 6
Joined: 14 Apr 2012, 00:44
Firstname: Nils
Surname: Olofsson
Location: Varekil

Re: Megane II nyckelkort krångel

Post by nisseo »

Har lödat om båda mina nyckelkort till min Scenic -04. Ett vanligt fel på dessa kort.
/Nils Olofsson, Orust
Nils Olofsson
Varekil
vanheden72
Posts: 8
Joined: 28 Mar 2011, 16:33
Location: Göteborg

Re: Megane II nyckelkort krångel

Post by vanheden72 »

2015 hade jag problem med ena kortet.
www.themasterlocksmith.com löste det för 600-700 kr (märkesverkstad ville ha 3000 kr)

Bra kundservice också.
Viktor Karlsson
Mats F
Posts: 48
Joined: 06 Dec 2017, 11:12
Firstname: Mats
Surname: Fredsson
Location: Öland!

Re: Megane II nyckelkort krångel

Post by Mats F »

vanheden72 wrote:2015 hade jag problem med ena kortet.
http://www.themasterlocksmith.com löste det för 600-700 kr (märkesverkstad ville ha 3000 kr)

Bra kundservice också.
Tack för tipset! Det kostar tydligen inte mer än £19,99 plus £12 i frakt. Då är det ingen stor idé att fippla med det själv.
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Post Reply