Mer spännande ladd-/generatorsproblem - Trafic -04

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hampus_lind
Posts: 44
Joined: 05 Oct 2011, 19:59
Location: Stockholm

Mer spännande ladd-/generatorsproblem - Trafic -04

Post by hampus_lind »

Inte många månader man fick vara glad efter ny vevaxelgivare + laddregulator installerats.... =)

Nu: laddningslampan lyser då och då, kanske ett par sekunder per minut eller så. Sen slocknar den och allt verkar fungera som det ska. Sen tänds den igen enligt samma procedur.. Så håller den på hela tiden, av/på, av/på...

När jag mäter så har jag 14+v till batteriet, men när lampan tänds går den ner till 12+v eller nåt sånt. Sen går den upp till 14 igen kort därefter.

Jag hör också förändring i varvtal när den går upp och ner. När den ska upp till 14+v igen så låter det som den ska dö.

Det verkar alltså som att den inte kan ge 14+v hela tiden, eller om något annat hoppar igång och snor massa kräm..?

Nytt & bytt:
1. Bytt batteri
2. Rengjort kablar
3. Bytt laddrelä
4. Bytt vevaxelgivare
5. Bytt generator (mot en beggad)

Nu senaste innan jag bytte generator så tyckte jag inte att den laddade alls när jag mätte på batteriet. Med ny generator så laddar den iaf stundvis.

Någon som har tips på vad jag ska fokusera på? =) Ska göra en ny översyn av kablar m.m imorgon.

Thx!
H
Hampus Lind
Göte J
Posts: 213
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Mer spännande ladd-/generatorsproblem - Trafic -04

Post by Göte J »

Nu vet jag inte hur din generator ser ut, men sitter laddningsreläet ihop med kolhållaren? För det låter ju som om kolen inte ger kontakt mot släpringarna. Emot det talar ju att två generatorer inte fungerat! En generator reglerar ju utspänningen genom att en ström flyter genom rotorn, strömmens storlek regleras av laddningsreläet efter behov!
Att motorvarvet går ner näör lampan släcks tyder ju bara på att generatorn laddar fullt och därmed belastar motorn!
Sen har du "rengjort kablarna", jag hoppas du menar att du inspekterat anslutningarna och rengjort kontaktytorna? Annars gör det! Och ev kontrollmäta att kontakt finns och inga glapp.
//Göte J
hampus_lind
Posts: 44
Joined: 05 Oct 2011, 19:59
Location: Stockholm

Re: Mer spännande ladd-/generatorsproblem - Trafic -04

Post by hampus_lind »

Hej Göte,

Ja kolen sitter i själva relät så jag har bytt hela grejen så att säga. Nu har jag iofs stoppat i en beggad generator så nu är det inte nya relät/kolen som sitter i.

Tycker att jag haft olika symptom innan jag bytt alla delar, och varje byte har för stunden gett resultat tycker jag. När jag bytte relä/kol på gamla generatorn så blåste jag rent ordentligt vid släpringarna. Därefter tyckte jag den laddade 14v bra igen. Men någon månad senare tog batteriet slut igen.

Jag har kopplat bort och rengjort kontaktytor med stålborste. Men det känns ju som jag har glapp/dålig kabel någonstans tycker jag, ska gå igenom kablar m.m en vända till.
Hampus Lind
Göte J
Posts: 213
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Mer spännande ladd-/generatorsproblem - Trafic -04

Post by Göte J »

Hur var konditionen på släpringarna? Om de har djupa spår efter gamla kolen kan de nya få dålig kontakt ibland men då brukar det mer bli att laddningslampan småblinkar/fladdrar under drift. Det är ju märkligt att du får samma fel på två olika generatorer!! Tyder ju egentligen på annat fel.
Har du kollat jordning mellan chassiet och motorblock också? Generatorströmmen passerar ju även den, dock borde inte strartmotorn orka om jordningen är kass.
//Göte J
hampus_lind
Posts: 44
Joined: 05 Oct 2011, 19:59
Location: Stockholm

Re: Mer spännande ladd-/generatorsproblem - Trafic -04

Post by hampus_lind »

Kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut med spår, men skitigt var det iaf på dem.

Vet inte om det känns som 100% samma fel:

generator 1 så laddade den inte alls på slutet, inte ens med nytt laddrelä/kol.

generator 2 så laddar den mestadels men laddlampan tänds av och till (kanske lite mer av fladder karaktär).


Med generator 1 så drog jag startkabel till blocket men det gjorde ingen skillnad. Ska testa det igen med generator 2.


Tack för tipsen!
H
Hampus Lind
hampus_lind
Posts: 44
Joined: 05 Oct 2011, 19:59
Location: Stockholm

Re: Mer spännande ladd-/generatorsproblem - Trafic -04

Post by hampus_lind »

Rivit bort kabelskorna å slipat/polerat dem i bänkslipen.. Nu glimrar det som guld vid batteriet! :-) Även slipat av de andra kabelskorna.

Slängde över det nya laddrelät på generator nr 2 och nu verkar jag ha konstant 14v och inget mer fladder på laddlampan. Bara testkört 5 minuter nu, så riktigt övertygad är jag inte än, men det känns bättre än igår iaf.

Som sagt, tack för alla tips Göte! :)
Hampus Lind
Post Reply