Startbatteri täcks ej av garanti?? Megane 1.5DCI -14

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Keeefan
Posts: 28
Joined: 29 Jul 2010, 12:06
Location: Tjörn

Startbatteri täcks ej av garanti?? Megane 1.5DCI -14

Post by Keeefan »

Har fått problem med kärran då den inte startat när det varit kallt. Startmotorn bara klickar och displayen slocknar.. Om den stått på laddning i varmgarage från tidig kväll till morgon och jag efter det att laddaren varit urkopplad ett par timmar, mäter vilospänningen över polerna så ligger den på runt 12.4V.
Detta borde väl vara ett tydligt tecken på att batteriet är dåligt. Något som iofs förfaller märkligt då bilen bara är tre och ett halvt år gammal och endast gått 6500 mil.
Jag ringde och pratade med Bilia och ville ha detta åtgärdat på garantin vilket de vänligt men bestämt förklarade inte innefattades.. Något jag till viss del kan förstå då batteriet kanske kan ses som en förbrukningsdetalj men å andra sidan tycker jag ett kvalitetsbatteri borde hålla längre. Mina körvanor är att jag dagligen kör tre mil landsväg på morgonen och tre mil landsväg på eftermiddagen. Plus diverse helgkörning. Alltså inget konstigt.

Om någon har erfarenheter kring detta och / eller har insikt in Renaults garantibestämmelser och kan ge mej lite ammunition att försöka ifrågasätta och diskutera med dem en vända till tas det tacksamt emot.

Tack på förhand.


/ Per
Per Kristiansson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Startbatteri täcks ej av garanti?? Megane 1.5DCI -14

Post by Stymie »

Batteriet ingår inte i garantiåtaganden från Renault. Jag lyckades dock få byta mitt på garanti när bilen var 21 månader gammal. Mitt argument var då att batteriet som Renault använde hade 3 års garanti i konsumentledet från batteritillverkaren. Lite svårare för dig då din bil är ca 4 år. Det är nog stopp&startfunktionen som dödade mitt batteri.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Keeefan
Posts: 28
Joined: 29 Jul 2010, 12:06
Location: Tjörn

Re: Startbatteri täcks ej av garanti?? Megane 1.5DCI -14

Post by Keeefan »

Hej Stymie,
Tack för som vanligt snabbt och relevant svar!
Jag misstänkte att så var fallet. Inte mycket att göra annat än att köpa nytt batteri. Frågan är vad man skall köpa.. Har du eller någon annan något bra tips?

Tack,

/ Per
Per Kristiansson
Göte J
Posts: 213
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Startbatteri täcks ej av garanti?? Megane 1.5DCI -14

Post by Göte J »

En chansning är att kolla med skroten vad de har för batterier ! Jag har vid två tillfällen köpt batteri i lämplig storlek som visat sig fungera alldeles utmärkt, till en skitpeng!
//Göte J
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Startbatteri täcks ej av garanti?? Megane 1.5DCI -14

Post by Stymie »

Kolla på det befintliga batteriet och skriv ned artikelnummer, fysiska mått, Ah och fabrikat. Leta sedan på nätet (finns flera i Sverige, men även eBay och andra utländska leverantörer kan vara aktuella om man har lite tid att vänta) efter ett bra pris. Ofta kan man hitta ett identiskt batteri till 50-70% av Renaults priser. Fördelen med att köpa ett identiskt batteri är att man vet att tillverkaren av batteriet har optimerat produkten för bilen (exempelvis Stopp&Start).
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Keeefan
Posts: 28
Joined: 29 Jul 2010, 12:06
Location: Tjörn

Re: Startbatteri täcks ej av garanti?? Megane 1.5DCI -14

Post by Keeefan »

Tack killar!

Var ute och kikade på batteriet och det var ett Exide så det är ju inte ens original..
Nåväl, jag har googlat lite och jag hittar inte så många avsevärt billigare batterier men kanske att jag kan få bättre kvalite till ungefär samma pengar som original. Några hundralappar billigare blir det också men ingen dramatisk skillnad.
Det här är vad jag funderar på:
Original (70Ah Start & stopp): 2254:-
Exide AGM EK700 (70Ah Start & stopp): 1850:-
Varta Silver dynamic AGM (70Ah Start & stopp): 2050:-

Någon som vågar sig på en rekommendation vad att gå på? Jag bor på västkusten så det blir ju inte så kallt utan det är snarare livslängden jag premierar. Bilen har manuell låda så start och stopp med min körning händer bara någon gång i veckan på sin höjd.

/ Per
Per Kristiansson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Startbatteri täcks ej av garanti?? Megane 1.5DCI -14

Post by Stymie »

Kolla garantitiderna på de olika batterierna. Original verkar de bara ge 1 år på. Varta tror jag ger 3 år på sina S&S.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Startbatteri täcks ej av garanti?? Megane 1.5DCI -14

Post by Stymie »

https://www.idealo.de/preisvergleich/Of ... varta.html

Kanske våga handla från Tyskland? :)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Göte J
Posts: 213
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Startbatteri täcks ej av garanti?? Megane 1.5DCI -14

Post by Göte J »

Får man svära i kyrksn?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000036159/
//Göte J
Keeefan
Posts: 28
Joined: 29 Jul 2010, 12:06
Location: Tjörn

Re: Startbatteri täcks ej av garanti?? Megane 1.5DCI -14

Post by Keeefan »

Jag är alls inte främmande för att handla från Tyskland. Det kan bli en femhundring till att spendera på vettigare grejjer. Tack för länken!
Sen har vi ju Götes förslag, alternativt deras AGM batteri för ett par hundra till. Går jag på det spåret så kan jag ha ett nytt batteri på en timme..
Biltema är ofta utskällt, ibland med rätta, ibland oförtjänt tycker jag. I allmänhetet tycker jag de har bra inköpare men just batterier är ju lite svårt. Har personligen bara haft goda erfarenheter men det rör deras moppebatterier och går såklart inte att jämföra då de säkert inte ens är tillverkade på samma fabrik.
Har ställt bilen ute över natten, får se hur den startar imorgon. Det får bli en faktor att ta med i beräkningen, dvs hur fort jag behöver byta batterit.
Någon som vill kommentera Biltemas startbatteri?

Trevlig kväll, alla!
Per Kristiansson
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Startbatteri täcks ej av garanti?? Megane 1.5DCI -14

Post by Stymie »

Men Göte då! :lol: :racesmile:

Har bara en enda erfarenhet av Biltemas batterier, och den är bra. Jag har massor av erfarenhet av märkesbatterier. Märkesprodukterna är bättre generellt sett, sedan är det svårt att avgöra om det är värt prisskillnaden.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Keeefan
Posts: 28
Joined: 29 Jul 2010, 12:06
Location: Tjörn

Re: Startbatteri täcks ej av garanti?? Megane 1.5DCI -14

Post by Keeefan »

Det lutar åt att jag får åka vägen om Biltema.. Säkert inte lika hög kapacitet som exempelvis Varta men eftersom jag bor såpass långt söderut och att jag dessutom har bilen i garaget på nätterna tror jag inte min användning blir den mest krävande.
Så frågan blir då:
EFM Start stopp 70Ah/650CCA 3år garanti för 1200:-
AGM Start stopp 70Ah/760CCA 4år garanti för 1600:-
Räknar man en livslängd motsvarande garantitiden blir årskostnaden 400 spänn på båda alternativen. AGM har högre kapacitet vad gäller leverera ström under kort tid.. Vågar någon sia om livslängd på de två teknikerna utöver garantitiden?
Garanti på batteri är iofs en väldigt lurig parameter då det alltid är svårt att hävda sin rätt, dvs att det ligger ett fabrikationsfel bakom orsaken till att det slutat fungera. Det är enkelt för motparten (butiken) att säga det är felaktigt använt, förbrukat osv. Tror dock att Biltema inte är sämre än någon annan vad det gäller att acceptera reklamationer.
Per Kristiansson
Göte J
Posts: 213
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Startbatteri täcks ej av garanti?? Megane 1.5DCI -14

Post by Göte J »

Om jag inte är felunderrättad kommer de flesta Biltemas batterier från just Varta. Kolla gärna specen på båda fabrikaten, de är nästan otäckt lika!
//Göte J
Keeefan
Posts: 28
Joined: 29 Jul 2010, 12:06
Location: Tjörn

Re: Startbatteri täcks ej av garanti?? Megane 1.5DCI -14

Post by Keeefan »

Behovet av batteri blev akut så jag var inne på Biltema idag på förmiddagen. Valet AGM vs. EFB blev enkelt då det visade sig att de bara hade EFB på hyllan..

Stymie och Göte - tusen tack för ert engagemang i frågan!
Trevlig till er och alla andra!
Per Kristiansson
Post Reply