Megane 2014 Keyless problem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jontelito
Posts: 2
Joined: 13 Jan 2018, 19:17
Firstname: Jonas
Surname: Wettergren
Location: Karlstad

Megane 2014 Keyless problem

Post by Jontelito »

Gokväll,
Idag köpte min sambo en 2014 Renault Megane 1,5dci med lite lulllull, bland annat keyless ska det vara i den, jag ville prova detta och jag har kommit fram till att något verkar vara fel med förardörrens handtag, om jag tar med mig nyckeln och går 2-3m ifrån bilen så låser den sig, när jag sedan vill gå fram och öppna den stoppar jag handen bakom handtaget och trycker på knappen, här händer ingenting på förardörren, däremot de andra 3 dörrarna öppnar sig på detta vis.

är detta ett vanligt fel? glapp eller är det brytaren som helt gett upp?
Kan jag köpa enbart brytaren eller måste handtaget med brytare köpas? Vart köps det?

Kan jag felsöka detta för att vara helt säker på vad som är fel?


Mvh
Jonas (ny i det franska köket)
Jonas Wettergren
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane 2014 Keyless problem

Post by Stymie »

Relativt vanligt fel tror jag. Byte av handtag lutar det åt, men lossa först kontaktstycket mellan kaross och dörr för att se att allt är OK där. Hur som helst så har du garanti på bilen (5år) så det är bara att boka en tid på verkstaden.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Jontelito
Posts: 2
Joined: 13 Jan 2018, 19:17
Firstname: Jonas
Surname: Wettergren
Location: Karlstad

Re: Megane 2014 Keyless problem

Post by Jontelito »

Stymie wrote:Relativt vanligt fel tror jag. Byte av handtag lutar det åt, men lossa först kontaktstycket mellan kaross och dörr för att se att allt är OK där. Hur som helst så har du garanti på bilen (5år) så det är bara att boka en tid på verkstaden.
Jag pratade med våran Renault handlare och han kollade upp garantin jämt emot varje del (som han var tvungen att göra) och det gick tyvärr inte på garanti, gränsen var 10 000mil och våran har gått 11 300mil, finns det några bra instruktioner för dessa bilar? tänker på byte av handtag/brytare, men även termostat som vi behöver byta.

Skulle även behöva komma över artikelnr på delar, så som keyless brytaren i handtaget, för enligt vår ÅF skall denna gå att byta i sin ensamhet utan att byta hela handtaget.

Mvh
Jonas Wettergren
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Megane 2014 Keyless problem

Post by Stymie »

Nu har de här bilarna gjorts i massor av varianter och med olika utrustningsnivåer så det går inte utan mer fakta att hjälpa till. Du kan alltid begära artikelnumret från märkeshandlaren.

Alternativ sajt för att hitta artikelnummer:
https://translate.google.com/translate? ... t=&act=url

Allt finns inte med där, men det hjälper ibland.

När det gäller verkstadsmanualer så är det knepigt. Sådant material är skyddat och idag så finns de väl enbart digitalt i CLIP? CLIP är Renaults felsökningsprogramvara. Det finns dock många bra forum och filmer på Youtube som täcker in de vanliga problemen som kan uppstå.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply