Tanklucka lås Megane ll CC

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mats F
Posts: 48
Joined: 06 Dec 2017, 11:12
Firstname: Mats
Surname: Fredsson
Location: Öland!

Tanklucka lås Megane ll CC

Post by Mats F »

.
Jag har noterat att tankluckan inte låses på min CC, för visst är det tänkt att en liten tapp ska skjuta ut och hindra luckan?

Nån som känner till hur det är, och om krångel är vanligt här?
Och, vad man gör åt saken förstås...


lLte OT: bilen är inlämnad på rep. och lack efter en granne var "vänlig nog" och köra mot den. Ska bli intressant att se hur lacken matchar! Ni vet: röda bilar....
Mats Fredsson
Megane II CC -05
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Tanklucka lås Megane ll CC

Post by Stymie »

Om du kollar i ovankant eller i bakkant vid utrymmet kring tankröret så bör du se en liten avrundad tapp. Den kan fastna både i öppet eller stängt läge.

Lite bilder på hur der ser ut i en Grand Modus
https://www.flickr.com/photos/stymie/19641425893/
https://www.flickr.com/photos/stymie/20075789569/

Det är alltså den nedre svarta mackapären. På den finns i ovankant en liten svart utstickande pinne. Motionera den upp och ned 50 gånger samt smörj med lämpligt medel.

Du kan kolla funktionen genom att lämna luckan öppen och låsa/öppna med centrallåset.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mats F
Posts: 48
Joined: 06 Dec 2017, 11:12
Firstname: Mats
Surname: Fredsson
Location: Öland!

Re: Tanklucka lås Megane ll CC

Post by Mats F »

Mja, ser nog inte likadant ut på min. (när jag får tillbaka den)

Men, jag ska kika om där finns någon låskolv, kanske räcker med silikonsmörja och gympa den?
Vanlig fel med kärvande mekanism kanske?
Mats Fredsson
Megane II CC -05
anlu
Posts: 33
Joined: 07 Dec 2007, 20:37
Firstname: Anders
Surname: Lundberg
Location: Sundbyberg

Re: Tanklucka lås Megane ll CC

Post by anlu »

Hej Mats

På min Megane II cc kärvade låstappen i somras vilket ledde till övervåld i desperation för att kunna tanka. Nu låser inte tanklocket vilket ej varit högsta prio att fixa(får bli i vår). Går säkert att smörja upp och motionera tappen, annars får det bli en bättre beg. från skroten eller ebay tex. Googla på 8200305732. På kombin har den funkat 10 år utan problem.
Anders Lundberg Sundbyberg/Linköping/Öland;Megane II,-05 CC 2.0 16V Turbo (F4RT).
Post Reply