Clio 2005 - Hackande motor som förlora kraft vid varmstart

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Rudbeckia
Posts: 1
Joined: 15 Feb 2018, 21:21
Firstname: Jenny
Surname: Danielsson
Location: Öjersjö

Clio 2005 - Hackande motor som förlora kraft vid varmstart

Post by Rudbeckia »

Hej

Jag har en Ranault Clio årsmodell 2005 Bensinare med manuell låda.

Problemet jag har är att Clion fungera bra vid kallstart, ibland dyker även problemet upp här. Men framför allt så har jag problem vid varmstart. Om bilen startas efter 5-90 min efter körning så börjar bilen hacka inom 1 km körning och förlora kraft totalt, jag har fått rulla in till sidan med varningsljus flera gånger tills jag kom på att trampar jag gasen i botten så återhämtar sig motorn igen och jag kan köra vidare. När problemet uppstår så brukar jag få problem 1-5 ggr i rad och när jag varvar motorn så försvinner tillslut problemet.

Bilen inte visar några felkoder, har varit inne 2 ggr nu för att kolla det.

Jag har en känsla av att problemet är mer frekvent vid fuktigt väder, men det är bara en känsla.

När jag kollar på fel rörande TDC/Knack sensor så verkar det inte stämma med det här problemet för då har man även problem med att starta bilen vilket jag inte har.

Även tändspolar är bytta nyligen.
Jenny Danielsson
JonasB
Posts: 1
Joined: 12 May 2018, 14:26
Firstname: Jonas
Surname: Bergqvist
Location: Malung

Re: Clio 2005 - Hackande motor som förlora kraft vid varmsta

Post by JonasB »

Hej,

jag har exakt samma problem med våran Clio 1.2 16V 2004.
Den går ok när den är kall, men sen efter ett tag så börjar den möta emot och tappa kraft.
Trampar jag då gasen i botten så är det som att trycka på en knapp så går den bra ett tag sen blir lika igen gång på gång och varje gång så blir den "normal" när jag trampar gasen i botten.

Har gjort följande:
Bytt tändspole/tändstift
Kontrollerat bränslepumpen
Kontrollerat Vevaxelgivare
Kontrollerat alla spridare (bytt en som var halvdålig)
Provmonterat ett annat beg. spjällhus
Bytt MAP sensor
Mått upp temperatur sensorn på insuget

Inget av ovanstående har hjälpt.
Börjar få nog av bilen snart!

Nån som har nån idé?
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Clio 2005 - Hackande motor som förlora kraft vid varmsta

Post by Stymie »

Känns mer som motortempgivare som ger fel värde. Har du kollat vad det visas för temperatur via OBDII?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply