Clio 2007 Immobilizer problem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
birdmode
Posts: 1
Joined: 23 Feb 2018, 11:08
Firstname: mikael
Surname: höglund
Location: umeå

Clio 2007 Immobilizer problem

Post by birdmode »

Hej,

Tre gånger denna vinter har min Clio vägrat starta riktigt kalla dagar, detta trots motor/kupevärmare.
Det vekar vara Immobilizern som hakar upp sej och bryter tändningen. Immobilizerlampan lyser rött när man försöker starta bilen och ingenting händer med startmotorn. Jag har provat smälla i dörrarna samt låsa/låsaupp dörrar, även testat bryta in rattlåset och låsa upp det, sen har jag också testar med reservnyckeln men inget hjälper. Startmotorn är helt DÖD!

Sen så om man testar att starta några timmar eller några dagar senare så smäller bilen igång som om inget har hänt.
Är det någon som har haft något liknande problem eller har några tankar om vad det kan vara?


Med vänlig hälsning

Micke
mikael höglund
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Clio 2007 Immobilizer problem

Post by Stymie »

Om startmotorn inte går runt så beror det inte på immobilizern. Den stryper soppatillförseln enbart. Du har antagligen för låg spänning på 12V-batteriet. Kapaciteten i batteriet vid låga temperaturer är sämre varför det blir spänningsfall. Är spänningsfallet stort går inte startmotorn runt. Är spänningsfallet lite mindre kan startmotorn gå runt, men elektroniken får för låg spänning för att ge tändning. Kontrollera jordkablage till motorblock samt putsa kontaktytor på batteri och startmotor. Ladda 12V-batteriet och om det är fortsatt klent, byt. Prova att ansluta ett annat batteri parallellt då du har problem.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply