Renault Clio 2013 0.9Tce

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Renault Clio 2013 0.9Tce

Post by LOKE »

Hej.
Jag har ett väldigt irriterande gummi ljud i bilen och jag har lokaliserat det till där bak.
Kör jag över ett gupp från sidan alltså inte rakt på så knarrar det , står bilen stilla och jag gungar den så får jag samma ljud. Det är inte ljuddämparen.
Det låter som om nån bussning har torkat , kan det va krängningshämmaren eller nått annat känt problem? Den gick igenom besiktningen med rena papper för 1 månad sen och besiktningsgubben sa att det inte va nått som behövde bytas om jag kunde leva med det. Dock sa han inte vad det va för nått :?

Tacksam för hjälp / LOKE
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Renault Clio 2013 0.9Tce

Post by Stymie »

Be om hjälp av någon som kan gunga på bilen medan du lyssnar och sticker in handen över de rörliga delarna för att se om ljudet försvinner.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
LOKE
Posts: 204
Joined: 02 Oct 2009, 14:06
Location: Malmö

Re: Renault Clio 2013 0.9Tce

Post by LOKE »

Stymie wrote:Be om hjälp av någon som kan gunga på bilen medan du lyssnar och sticker in handen över de rörliga delarna för att se om ljudet försvinner.
Tjena.
Jag fick nu tummarna ur arslet och lämna in bilen , killen som skulle fixa detta har jag anlitat i många år. En duktig bilmekaniker som servar alla bilmärken ( egen firma )
Han ringde mig idag och sa att han har kollat alla bussningar , dämparna , fjärdarna ja allt som kan göra detta ljud och smörjt upp allt som går att smörja. Både insida som utsida men kan ej hitta vart detta ljud kommer ifrån.
Besiktningen ligger bredvid , så han hade kört in den där och låtit besiktningsgubben kollat den igen , men han sa att allt såg ut som nytt. Inga glapp eller nått annat.
Jag ägde en BMW innan med ett klankande ljud och inte ens BMW egna tekniker kunde hitta nått på den , så jag får väl leva med det :cry:

*Edit Det börja en ny kille på jobb som jag prata med idag och han har tydligen jobbat på Renault i Polen. Han öppna bagageluckan och tog av tygsidan och spraya silikon spray på gummit där dämparen fästs och det blev genast bättre. Han sa att salt kan krypa upp från hjulhuset och följa dämparen så att gummit blir torrt. Men för att göra det ordentligt ska han plocka av dämparen och beställa nytt gummi fäste. Det va inget stort jobb typ 15-20min per sida.
Så om någon upplever ett gummi gnäll från baken på bilen kanske detta kan hjälpa?
Mvh / LOKE
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Post Reply