Förvirrad fönsterhiss Megane CC

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mats F
Posts: 48
Joined: 06 Dec 2017, 11:12
Firstname: Mats
Surname: Fredsson
Location: Öland!

Förvirrad fönsterhiss Megane CC

Post by Mats F »

Jag vet inte riktigt vad som pågår ibland, men höger bak fönsterhiss på min Megane II CC lever sitt eget liv, ibland.

- Alla rutorna åker ner när jag vill fälla taket, alla åker ner när jag trycker på "alla-rutor-ner-knappen".
- Alla rutor åker upp som de ska när jag trycker på "alla-upp".

Men, ibland för hö bak för sig att ensam åka upp, den tror tydligen att det är nåt slags normalläge.

Detta händer endast när bilen står still, om jag är lite långsam med att köra iväg efter ha fällt taket.
Sen händer det inte igen. (förrän jag tar bilen nästa gång och fäller taket)
Är jag snabbare iväg, så kommer inte rutan upp.

Märkligt. :?

Nån som har en idé om vad som pågår?

För övrigt är jag lite chockad över att det är så fint väder hela tiden, TROTS att jag köpt cab, och TROTS att jag tvättat den... :shock:

Det har blivit många sköna mil i bilen kvällstid, många vägar har utforskats.
Inga överraskningar och krångel annars, förutom att yttertempmätaren verkar vara lite slumpmässig. plötsligt kan den få för sig att det är 12 grader, några minuer senare är den som vanligt (typ eller så)

Motorn är en traktormotor (som Dennis sa), den väsnas på låga varv, men drar alltid bra. Man kan hoppa över en växel lite då o då, det spelar ingen större roll, då motorn är flexibel.
Sen kunde växellådan förstås varit högre växlad, sexan kunde gott ha varit en rejäl överväxel.
Dock snål på bränsle måste tilläggas. Ligger stadigt under 0,70.
Mats Fredsson
Megane II CC -05
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Förvirrad fönsterhiss Megane CC

Post by john »

Hej
Kolla med Dennis Håkansson på forumet han har kunskap om Renault.
Egen verkstad på andra sidan bron från Öland dessutom
John Ignell Enviken
Mats F
Posts: 48
Joined: 06 Dec 2017, 11:12
Firstname: Mats
Surname: Fredsson
Location: Öland!

Re: Förvirrad fönsterhiss Megane CC

Post by Mats F »

john wrote:Hej
Kolla med Dennis Håkansson på forumet han har kunskap om Renault.
Egen verkstad på andra sidan bron från Öland dessutom
Ja, det får nog bli ett besök hos honom.
En gammal bekant från förr. :-)
Mats Fredsson
Megane II CC -05
anlu
Posts: 33
Joined: 07 Dec 2007, 20:37
Firstname: Anders
Surname: Lundberg
Location: Sundbyberg

Re: Förvirrad fönsterhiss Megane CC

Post by anlu »

Hej Mats! Hade samma problem med vänster bak(skrev om det i din tråd:Megane II Handtag justering förarstol förra året). Mitt fönster hängde inte med i nedcabbningen, gick däremot att styra manuellt på knappen separat. Problemet är regulatorn monterad på hissmotorn. Det tränger in vatten som över tid påverkar kretskortet. Min felsökning var att jag flyttade över den från andra sidan för att se om felet hängde med vice versa. Som jag skrev då har cabbens regulator en högre version och säljs inte separat i original dessutom hårdvaluta på skrotarna. Googlar man loss finns det lyckligtvis alternativ(kluriga gubbar i England ska inte underskattas), skickade båda bak hit(en var ju frisk men den blev förseglad för att motstå fukt bättre):http://winwiz.weebly.com. Hade först en givande mailväxling med mr Mike James samt stor nytta av hans instruktioner på hemsidan. Till kombin några år tidigare va det samma problem med framdörrens regulator, då skickade jag den hit:http://www.renaultwindow.co.uk/. Men då Mike James var mer inriktad på cabbarna valde jag det alternativet sist.
För övrigt ställde vi "på" vår härom helgen, lydde ditt råd och det blev raka vägen till verkstan för kamremsbyte. Hann med några sköna nedcabbade turer i högtrycket också.Kanske syns på Öland i sommar 8)
Anders Lundberg Sundbyberg/Linköping/Öland;Megane II,-05 CC 2.0 16V Turbo (F4RT).
Mats F
Posts: 48
Joined: 06 Dec 2017, 11:12
Firstname: Mats
Surname: Fredsson
Location: Öland!

Re: Förvirrad fönsterhiss Megane CC

Post by Mats F »

anlu wrote:Hej Mats! Mitt fönster hängde inte med i nedcabbningen, gick däremot att styra manuellt på knappen separat. Problemet är regulatorn monterad på hissmotorn. Det tränger in vatten som över tid påverkar kretskortet. Min felsökning var att jag flyttade över den från andra sidan för att se om felet hängde med vice versa. Som jag skrev då har cabbens regulator en högre version och säljs inte separat i original dessutom hårdvaluta på skrotarna.
För övrigt ställde vi "på" vår härom helgen, lydde ditt råd och det blev raka vägen till verkstan för kamremsbyte. Hann med några sköna nedcabbade turer i högtrycket också.Kanske syns på Öland i sommar 8)
Nja, min är tvärtom. Det funkar som det ska både vid ned och uppfällning. Inga problem där, förutom att rutan kommer upp igen om jag inte hinner köra iväg snabbt nog.
Om jag kör iväg så snart "pipet" har kommit så händer inget konstigt.

Men, med knapparna är det annat. Rutan lyder inte knappen på förardörren eller vid baksätet, tror att den bakre bara kör upp rutan, men inte ner. (om jag minns rätt)
På förardörrens panel händer nog inget alls.

Nu spelar detta egentligen ingen större roll, huvudsaken är att "alla rutor-knappen" (knappen ovanför handbromsen) och takfällningen funkar.
Jag kan ju köra ner alla rutor och behålla taket uppe, inga problem.
Köra upp eller ner alla rutor med taket nere, inga problem.

Jag tackar för tipsen om reparationer, det är många i England som fixar prisvärt.

Ja, när ni kommer ner till Öland, hör gärna av er! Det kan bli en garagevisning, och kaffe (och te) finns alltid hemma! :-)
Mvh, Mats
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Clio-99
Posts: 17
Joined: 09 Sep 2007, 18:32
Location: Flen

Re: Förvirrad fönsterhiss Megane CC

Post by Clio-99 »

Tack @anlu för länkarna att få motor modulerna reparerade i England. [smilie=thumbsup.gif]

Bakrutorna på vår Megane CC -05 har krånglat i flera år så jag skickade dom till Mike på Prolux Electronics för reparation (https://winwiz.weebly.com) och kan verkligen rekommendera honom. Bra support och mycket snabb reparation, skickade modulerna en måndag och hade dom tillbaka på tisdagen veckan efter :D

Äntligen fungerar alla rutorna och knappar som dom ska igen!! :D :D
anlu
Posts: 33
Joined: 07 Dec 2007, 20:37
Firstname: Anders
Surname: Lundberg
Location: Sundbyberg

Re: Förvirrad fönsterhiss Megane CC

Post by anlu »

@Clio-99. Ursäkta sen respons(off-line pga semester). Roligt att få bidra med tips som kommer till nytta för fler. Mina regulatorer i cabben håller fortfarande(peppar peppar...) På kombin slutade en till fungera i ena framdörren i vintras. Tänkte först skicka även den till Mike James, men han svarade att standardregulatorn knappt lönar sig att reparera längre pga prisvärda kineskopior på de sajter de flesta nog känner till(undviker att länka i onödan)Beställde från den aktören Postnord har förhandlat med så momsen är inkluderad så vet ni säkert :D Ha en skön sensommar 8)
Anders Lundberg Sundbyberg/Linköping/Öland;Megane II,-05 CC 2.0 16V Turbo (F4RT).
Mats F
Posts: 48
Joined: 06 Dec 2017, 11:12
Firstname: Mats
Surname: Fredsson
Location: Öland!

Re: Förvirrad fönsterhiss Megane CC

Post by Mats F »

Jag bytte modul, men den var nog inte av rätt modell. Tydligen har CC och vanliga Megane olika varianter.
Nu kan jag köra rutan manuellt, men den följer inte de andra med "centralknappen".
Strunt samma, huvudsaken är att jag kan köra den, och att den inte, som innan, går när den själv vill.

Anders: är du kvar på Öland kvarstår erbjudandet om kaffe! :-)
Mats Fredsson
Megane II CC -05
anlu
Posts: 33
Joined: 07 Dec 2007, 20:37
Firstname: Anders
Surname: Lundberg
Location: Sundbyberg

Re: Förvirrad fönsterhiss Megane CC

Post by anlu »

Hej Mats, ja som jag förstått är det inte samma version vilket bla framgår på de nämnda brittiska hemsidorna i tråden. Och nej, åkte tyvärr från Öland i fredags. Men hade 3 härliga veckor trots allt 8) Får göra ett nytt försök att svänga förbi dig nästa år :-D
Anders Lundberg Sundbyberg/Linköping/Öland;Megane II,-05 CC 2.0 16V Turbo (F4RT).
Post Reply