Bromslös efter rörbyten bak.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
sundsvalll
Posts: 6
Joined: 09 Nov 2014, 14:25
Location: Sundsvall

Bromslös efter rörbyten bak.

Post by sundsvalll »

Jag har en Megane 2002 som jag bytt längsgående bromsrör som går till bakhjulen. Jag har luftat bromsarna bak men pedalen går i botten ändå. Hur stor är chansen att huvudbromscylindern har pajat? Eller är det så att jag måste lufta alla 4 ok även om jag bara bytte rören till bakhjulen. Ska tilläggas att bromsvätske behållaren aldrig blev tom på vätska. Innan jag började hade jag fungerande bromsar.
Mvh
Janne

Skickat från min C6603 via Tapatalk
Jan Johansson
sundsvalll
Posts: 6
Joined: 09 Nov 2014, 14:25
Location: Sundsvall

Re: Bromslös efter rörbyten bak.

Post by sundsvalll »

Jag har en Megane 2002 som jag bytt längsgående bromsrör som går till bakhjulen. Jag har luftat bromsarna bak men pedalen går i botten ändå. Hur stor är chansen att huvudbromscylindern har pajat? Eller är det så att jag måste lufta alla 4 ok även om jag bara bytte rören till bakhjulen. Ska tilläggas att bromsvätske behållaren aldrig blev tom på vätska. Innan jag började hade jag fungerande bromsar.
Mvh
Janne

Skickat från min C6603 via Tapatalk
Detta har löst sig. Det var helt enkelt dåligt luftat av mig.

Skickat från min C6603 via Tapatalk
Jan Johansson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Bromslös efter rörbyten bak.

Post by Stymie »

Vet inte hur det är på din, men vanligtvis finns en ordning som bromsarna ska luftas och bilen ska då stå på backen. Du behöver nog inte lufta i fram, men troligen båda sidor bak. Sprutade det ut vätska ur luftningsventilen?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply