Hur lossa knapp till elhiss bak på Megane CC II?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Mats F
Posts: 48
Joined: 06 Dec 2017, 11:12
Firstname: Mats
Surname: Fredsson
Location: Öland!

Hur lossa knapp till elhiss bak på Megane CC II?

Post by Mats F »

Jag har sökt men inte hittat hur knappen sitter fast, är den bara fasttryckt eller måste man demontera hela panelen och lossa knappen från baksidan?

På min bil, till skillnad från inlägg jag hittar, så är inte problemet att elhissen inte funkar, tvärtom.
Den är för pigg...
Den kommer upp spontant när det passar. Vill helst vara uppe, vilket förstås ser lite löjligt ut när man kör nercabbat och all andra rutor är nere.

När jag kör ner alla rutor med knappen på mittkonsollen, så hänger alla med, likaså när alla ska upp, inga problem där. Och det är förstås huvudsaken.

Men, när alla rutor är nere kommer höger bakre sidoruta upp spontant. Det verkar hända oftare i låga farter.

Knappsatsen på förardörren vill inte styra den högra bakre rutan, inte heller den lokala knappen i baksätet. Enbart knappen för alla på mittkonsollen kan styra höger bak. Skumt.

Nu inbillar jag mig att det är knappen höger bak lokalt som är orsaken, kanske har det kommit fukt i den. Jag kan förstås bara koppla ur den, för ingen änvänder ju den ändå i baksätet.

Tacksam för tips på vad det annars kan vara.

Alla andra rutor funkar som de ska, både lokalt och från förardörren.
Mats Fredsson
Megane II CC -05
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Hur lossa knapp till elhiss bak på Megane CC II?

Post by Stymie »

Jag skulle gissa på Temicmodulen. Knapparna är det sällan fel på.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mats F
Posts: 48
Joined: 06 Dec 2017, 11:12
Firstname: Mats
Surname: Fredsson
Location: Öland!

Re: Hur lossa knapp till elhiss bak på Megane CC II?

Post by Mats F »

Stymie wrote:Jag skulle gissa på Temicmodulen. Knapparna är det sällan fel på.
Ja, den där verkar vara en problemkälla.
Rutan kan gå upp och ner lite planlöst ibland, kanske är det modulen som har egna hyss.

Jag hittade video på Youtube om hur man får isär delarna.
Mats Fredsson
Megane II CC -05
Post Reply