Stödlager höger sida drivaxeln

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
vägkung
Posts: 24
Joined: 26 Oct 2017, 21:43
Firstname: Michael
Surname: Lindgren
Location: Säter

Stödlager höger sida drivaxeln

Post by vägkung »

Hej på er i sommarvärmen

Renault laguna 2002.
Har lokaliserat ett "hummande/morrande" ljud från höger sida fram, hjullager på båda sidor bytt.
Lyfte bilen och snurrade på bromsskivan och upptäckte/hörde att lagret i "stödlagret" lät illa, en aningen "krasande" ljud kunde jag också höra ibland därifrån när jag snurrade på bromsskivan, kollade för säkerhets skull även vänster sida men därifrån hördes inget. På höger sida kunde jag även dra drivaxeln fram och tillbaka ett par millimeter så det uppstod ett "lätt klickande ljud", på vänster sida hördes och kändes det inget.
Så nu är frågan,går det att byta bara själva lagret i stödlagerhållaren, eller måste man köpa "hela kitet"?
Och byter man nåt mer tex nåt där drivaxeln går in i växellådan?
Michael lindgren
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Stödlager höger sida drivaxeln

Post by Stymie »

Det är nog bara att byta hela drivaxeln. Ska inte behöva bytas något mer, möjligen kan det komma ut olja från lådan (en av sidorna rinner det ur om jag minns rätt).
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Meaganeowner
Posts: 134
Joined: 30 Dec 2018, 06:33
Firstname: Toni
Surname: Henriksson
Location: Oftast Torsby

Re: Stödlager höger sida drivaxeln

Post by Meaganeowner »

Vänster sida... drivaxeln är bara inputtad där.

Stödlagret sitter på höger sida.

Men det har du väl redan fixat...
/ Toni Henriksson, Torsby
Post Reply