Ventilationsproblem Clio 02

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
rogart
Posts: 11
Joined: 29 Oct 2017, 16:24
Firstname: Roger
Surname: Artback
Location: Kalmar

Ventilationsproblem Clio 02

Post by rogart »

Nu är det inga problem i värmen men till hösten då immar framrutan igen. Det kommer ingen luft från ventilgaller på instrumentbrädan . Och är lite halvdålig fart i defrosten på rutan. Har bytt filter och testat att det är helt öppet på baksidan av vridreglaget genom att känna på vajrarna. Hör att det rör sig när jag vrider på reglagen. Men hur jag än ställer det så kommer det ingen luft från mittengaller eller mot fötterna. Måste köra med AC igång på vintern för att få ut all fukt så inte framrutan immar igen. Vad kan det vara för fel? AC funkar men det kommer bara kyla från rutan.
____________
Roger Artback
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ventilationsproblem Clio 02

Post by Stymie »

Om du fått bort filtret till kupén och det fortsatt är dåligt flöde så är det märkligt (kanske hamnat något sk*t i kanalen?). Går fläkten verkligen på full fart? Prova att köra fläkten samtidig som du har en dörr eller fönster öppet. Kanske mottryck (utsläppet i bagaget täppt) i kupén så att det inte blir så bra luftflöde? Eftersom du har dåligt flöde nedåt, öppnar verkligen spjällen korrekt? Vad jag kan minnas så är det inget generellt fel på Clio.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
rogart
Posts: 11
Joined: 29 Oct 2017, 16:24
Firstname: Roger
Surname: Artback
Location: Kalmar

Re: Ventilationsproblem Clio 02

Post by rogart »

Stymie wrote:Om du fått bort filtret till kupén och det fortsatt är dåligt flöde så är det märkligt (kanske hamnat något sk*t i kanalen?). Går fläkten verkligen på full fart? Prova att köra fläkten samtidig som du har en dörr eller fönster öppet. Kanske mottryck (utsläppet i bagaget täppt) i kupén så att det inte blir så bra luftflöde? Eftersom du har dåligt flöde nedåt, öppnar verkligen spjällen korrekt? Vad jag kan minnas så är det inget generellt fel på Clio.
Nä har försökt att googla och hitttar inget om det. Stod nånstans om nåt spjäll som öppnar och sänger när man öppnar dörrarna . Men förstod inte riktigt hur det funka. Har kollat innanför filtret om det sitter nåt skräp. Men icke. Fläkten går för fullt och alla hastigheter funkar. Men det kommer ingen luft ut i mitten och ytterst lite vid sidorutorna.
Hoppas det är okej att länka till youtube. Kan detta vara problemet. https://www.youtube.com/watch?v=Fw40iYobPnM&t=236s
____________
Roger Artback
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ventilationsproblem Clio 02

Post by Stymie »

Kanske, men recirkulationen borde inte påverka flödet. Det påverkar bara varifrån luften tas, utifrån eller från kupén.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
rogart
Posts: 11
Joined: 29 Oct 2017, 16:24
Firstname: Roger
Surname: Artback
Location: Kalmar

Re: Ventilationsproblem Clio 02

Post by rogart »

Misstänker att det är svårt att hitta en ritning på var klaffar och kanaler sitter . Kanske skulle testa blåsa ur dom lite med tryckluft . Inifrån och ut. Om jag hittar nån.Måste hitta på nåt om jag inte ska behöva torka rutan hela vintern
____________
Roger Artback
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Ventilationsproblem Clio 02

Post by Stymie »

Det är inte så att du har vatteninträngning i kupén med tanke på imman? Har du kollat att lövfällorna (torkardiket där luften tas in) är tomma och att dräneringen ut därifrån fungerar som den ska? Fungerar dräneringen från ACn?

Låter fläkten olika i alla hastighetslägen?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply