Skrapar i bakänden när vägen blir ojämn ex över väggupp.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Renault2004
Posts: 42
Joined: 19 Nov 2013, 08:58
Firstname: Maria
Surname: Nilsson
Location: Kristianstad

Skrapar i bakänden när vägen blir ojämn ex över väggupp.

Post by Renault2004 »

Hej!
Har en renault megané 1,6 16v 2004 kombi.
Upptäckte nu i veckan att det hörs skrapande ljud från bakänden när man kör över ojämnheter ex väggupp eller andra ojämnheter i vägen, jag kör över i låg fart som jag alltid brukar göra. Märkte det när jag hade brorsan i baksätet och jag brukar ju alltid köra ensam, har en mimbur på 37,5kg i kombin också men den har varit där sen jag typ köpte bilen 2013/2014.
Fick hjälp att gunga bilen upp och ner samt fram och tillbaka och det är ett svagt dovt kluckljud.
Misstänker stötdämparna, kan det vara så lätt? Eller kan det vara något annat? Det lustigaste är att bilen knappt använts under sommaren och jag minns inte att jag kört sönder den.

Hur byter man dom lättast utan att behöva plocka ner bilen som värsta pusslet på miljarder bitar? Någon video som någon har att dela med sig av?

Tacksam för all hjälp jag kan få. :D
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: Skrapar i bakänden när vägen blir ojämn ex över väggupp.

Post by john »

Kolla fjädrar dämpare upphängning etc krängningshämmare.
John Ignell Enviken
User avatar
Renault2004
Posts: 42
Joined: 19 Nov 2013, 08:58
Firstname: Maria
Surname: Nilsson
Location: Kristianstad

Re: Skrapar i bakänden när vägen blir ojämn ex över väggupp.

Post by Renault2004 »

john wrote:Kolla fjädrar dämpare upphängning etc krängningshämmare.
Jag har kollat undertill rent generellt och det finns inget som hänger ner i marken, ingen ljuddämpare, avgasrörsdel, skyddsplast eller plåt.
Fjädrarna ser hela ut faktiskt ser det ut som om de är bytta av fd äg då de ser nästan nya ut. Dämparna däremot ser rostiga ut och det verkar vara något som droppat ner i skyddsplasten undertill och längs med nedersta dämpar delen.
Upphängningen och krängningshämmaren vet jag inte var de är lokaliserade baktill? :?:

Nu har jag kört kortare sträckor med bilen och det skrapar mest på vänster sida och då över fartgupp eller om man skulle köra över ett nedsänkt golvbrunns lock i vägbanan.
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
raye
Posts: 12
Joined: 20 May 2017, 07:51
Firstname: Ray
Surname: Eriksson
Location: Uppsala

Re: Skrapar i bakänden när vägen blir ojämn ex över väggupp.

Post by raye »

Sätt en Go Pro kamera under bilen.
Ray Eriksson.
Captur -18
MB GLC SUV -18
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Skrapar i bakänden när vägen blir ojämn ex över väggupp.

Post by Stymie »

Ser den lägre ut i bak eller lutar den åt något håll?

Jag kan tänka mig att dämparna i bak är slut.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Renault2004
Posts: 42
Joined: 19 Nov 2013, 08:58
Firstname: Maria
Surname: Nilsson
Location: Kristianstad

Re: Skrapar i bakänden när vägen blir ojämn ex över väggupp.

Post by Renault2004 »

raye wrote:Sätt en Go Pro kamera under bilen.
Jag har ingen sådan kamera, har alltid velat ha men studerar så det får bli ett senare inköp. Tack ändå för ett utmärkt tips! :)
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
User avatar
Renault2004
Posts: 42
Joined: 19 Nov 2013, 08:58
Firstname: Maria
Surname: Nilsson
Location: Kristianstad

Re: Skrapar i bakänden när vägen blir ojämn ex över väggupp.

Post by Renault2004 »

Stymie wrote:Ser den lägre ut i bak eller lutar den åt något håll?

Jag kan tänka mig att dämparna i bak är slut.
Ja det gör den faktiskt, lutar lite åt vänster med. Jag parkera den på annat ställe nu som var mer plant och där såg man att den luta mer åt vänster sida. Det är även på vänster sida som det låter mest. Men kör jag över riktigt ojämn mark eller fartgupp (som någon vägbyggarakitekt räknat fel på höjdmässigt med 10 cm) så hörs det då även på höger men främst är det på vänster. Man måste byta båda väl?
Om man inte vet var man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram. ~ Nalle Puh Kram/ Sylvia Larsen, Trosa
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Skrapar i bakänden när vägen blir ojämn ex över väggupp.

Post by Stymie »

Då hade jag tagit ett andra varv och kollat fjädrar och stötdämpare fram och bak. Det är vanligt att fjädrar går av och ibland så syns det knappt. Kontrollera att änden på fjädern är vinkelrät mot fjäderns riktning (alltså som om du klippt av ett sugrör rakt, inte så att det blir spetsigt).

Bilen i filmen är en cab, men jag antar att det ser likadant ut i bak på din bil.
https://www.youtube.com/watch?v=BeTwfFngMdU
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply