Byta kylare Renault Megane II Touring 2004

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
poon
Posts: 7
Joined: 06 Sep 2004, 23:49
Firstname: Peter
Surname: Nilsson
Location: Vårberg

Byta kylare Renault Megane II Touring 2004

Post by poon »

Jag har precis fått problem med min kylare, när jag körde så tändes lampan om att motorn var för varm, så jag stannade vid närmaste mack för att kolla, och när jag tittade under fronten så droppade det vatten. Jag fyllde på och körde hem utan problem.
Vattnet fortsätter att rinna från kylaren, så den behöver nog bytas.
Men det jag undrar över är om någon här har bytt kylare på den modellen, för när jag hörde med Mekonomen så skulle det kosta över 8000:- att byta den, kylaren kostar 2800:- och arbetstiden skulle vara över 3,5 timmar, vilket den som jag frågade där också blev förvånad över, han hade själv inte bytt någon kylare på den modellen, men vanligtvis så tar det bara 1 timme att byta kylare, men han trodde att man kanske var tvungen att ta bort hela fronten för att komma åt kylaren.
Någon här som vet om man behöver ta bort hela fronten för att byta kylare.

/Peter
Peter Nilsson
User avatar
Stymie
Posts: 3597
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Byta kylare Renault Megane II Touring 2004

Post by Stymie »

Nu vet jag inte vilken motor du har på din bil men en billig kylare till en så gammal bil kan du köpa på Autodoc eller Mister-Auto för 600-900 kr. Jobbet är enkelt. Möjligen får man plocka av fronten vilket kan ta 15-30 minuter första gången man gör det och 15 minuter åt andra hållet igen. Sedan behöver man lossa ett par slangklämmor och någon sladd samt flytta över tempmätare och kylfläkten. Ett par skruvar håller fast kylaren. Det är relativt enkelt arbete och lätt att göra själv. Viktigast är att du har rätt kylarvätska och luftar systemet ordentligt. Blir en rejäl pöl med kylarvätska under, så bra och stora baljor är fördelaktigt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply